Re[2]: A żeby nudę trochę odgonić

Autor: <Krzysztof.Wnek_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 13 Jul 2007 - 07:39:05 MET DST

Witaj Andrzeju,

> Wyobrażam sobie, że te rysunki przedstawiają
> rzut mineralnych żył napotkanych w drążonym chodniku
> na płaszczyznę poziomą - jeśli błędnie, to mnie poprawcie.
Najczęściej kartowane są ściany i strop chodnika w celu lepszego
rozpoznania złoża. Na tej podstawie wykonywane są profile. Następnie
wkracza służba miernicza tycząc i tworząc mapy, na które nakładana
jest geologia (działka służby geologicznej). Tak pokrótce powstają mapy geologiczne z naniesionymi
przekrojami, profilami upadami oraz zmiennością żył. Na tej podstawie
możemy określić obszary perspektywiczne do wydobycia interesującej nas
kopaliny. Z nich również możemy dowiedzieć się o trudności złoża oraz
podstawności dalszej ekpsloatacji w danym obszarze.

> Jednak najbardziej frapuje mnie pytanie w jaki sposób są
> wykonywane tego rodzaju schematy i w jakim celu?
Normalnie do profilowania geologicznego używamy kartki, ołówka, gumki,
kompasu geologicznego, metrówki, dobrego oka i wszystko to rysujemy.
Obecnie używamy bardzo wyrafinowanego sprzętu i oprogramowania do
robienia map, przekrojów czy modelowania 3D (cały soft
http://www.rockware.com/)
Tak jak napisałem wcześniej w celu lepszego rozpoznania(poznania)złoża.

--
Pozdrowienia,
 Krzysztof.Wnek@poczta.onet.pl