Re: Szk³o uranowe - odpowiadam.

Autor: Andrzej Pe³ka <U238_at_wp.pl>
Data: Sat 17 Jun 2006 - 17:42:35 MET DST

U¿ytkownik <Jacek.Nowak@polsl.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
news:mailman.103.1150555474.460.mineraly@man.lodz.pl...

> Znajomy antykwariusz opowiada³, ¿e szk³o uranowe by³o bardzo
> popularne ze wzglêdu na fajn±, ¿ó³t± barwê, ale ju¿ przez II wojn±
> ¶wiatow± ludzie przestali je kupowaæ, bo zaczêto mówiæ o jego
> szkodliwo¶ci. Wtedy pewnie nie mieli mierników, wiêc wystarczy³a
> pog³oska i nikt nie kupowa³. A jak nie kupowano, to skoñczy³a siê
> produkcja. Mo¿e te¿ nie wszystkie szk³a uranowe mia³y tak± sam±
> zawarto¶æ pierwiastków promieniotwórczych?

Jakby nie braæ, jest w tym szkle kawa³ek ciekawej historii - tak¿e
(jak ju¿ tu gdzie¶ napisa³em) historii mineralnej. Nie wiem tego na
pewno, ale mocno chcê wierzyæ, ¿e moja karafka by³a barwiona
uranianem wyprodukowanym w Jachimowie. :-) Ponoæ wspó³cze¶nie
szk³o uranowe najczê¶ciej bywa jeszcze wytwarzane przez artystów
plastyków paraj±cych siê t± materi±. W dawnych wyrobach pewnie
mo¿na stwierdziæ ró¿nice w zawarto¶ci uranu, ale raczej nie bêd± to
du¿e warto¶ci. W latach trzydziestych ludzie mieli powody do obaw,
bo by³ to ju¿ chyba schy³ek kariery radu (kto¶ tam dosta³ raka, komu¶
zaszkodzi³ lek zawieraj±cy rad) pochodz±cego z uranowej rodzinki.
Teraz obawy uleg³y pewnemu z³agodzeniu. Na Allegro co jaki¶ czas
pojawia siê szk³o uranowe i raczej znajduje nabywców. Dzisiaj za¶
dokopa³em siê informacji, ¿e dwa lata temu na jakiej¶ sesji naukowej
jeden z pracowników IFJ w Krakowie wyst±pi³ z referatem pt: Szk³o
uranowe, a zagro¿enie radiologiczne. Szkoda, ¿e nie jest dostêpny
w necie, bo mogliby¶my zweryfikowaæ w³asne wyobra¿enia na ten
temat.

                                                    Andrzej