Re: Bezpieczeństwo radiologiczne

Autor: Andrzej Kasperowicz <andyk_at_spunge.org>
Data: Sat 25 Dec 2004 - 17:21:04 MET

> związanych prowadzi do paranoi - rzeczywiście, ołów chroniący słabo
> świecące minerały może bardziej zaszkodzić niż samo promieniowanie
> (chyba się go powinno czymś pomalować, co by nie parował i nie brudził
> palców).

Paruja tylko ciecze, substancje stale sublimuja. Olow nie sublimuje w
mierzalnych ilosciach, ale ze jest jako metal ciezki toksyczny to fakt i na te
"zabrudzenia" trzeba uzwazac.
Sole baru i jodu moga tez byc stosowane jako oslony przeciwko promieniowaniu,
chociazby mineral baryt. Bar tez jest wysoce toksyczny, z wyjatkiem m.in.
siarczanu, ktory jest nierozpuszczalny w wodzie - tzn. substancji calkiem
nierozpuszczalnych w wodzie nie ma (woda jest najlepszym rozpuszczalnikiem),
ale ujemny logarytm iloczynu rozpuszczalnosci dla siarczanu baru wynosi
pKsoBaSO4=10, tzn. ze jonow Ba2+ z siarczanu baru w czystej wodzie bedzie
1*10^-5 mol/dm3. Siarczan baru jak wiadomo stosuje sie jako kontrast w
medycynie, dzieki temu wlasnie, ze zatrzymuje czesc promieniowania
przenikliwego. Znanych jest kilka przypadkow z dawnych czasow, ze przez
pomylke obsluga przychodni dala zamiast BaSO4, dobrze rozpuszczlany w wodzie
Ba(NO3)2, no i niestety pacjenci zeszli z tego swiata. Nie wiem jak ktos mogl
pomylic te dwie substancje, przeciez jedna to bialy proszek (biala papka po
dodaniu wody), a druga to bezbarwne krysztalki, ktore sie w wodzie
rozpuszczaja (chociaz nie az tak dobrze jak cukier - sacharoza), ale widac
niektorym osobom wszystko jedno.

ak

PS. Prosze zawsze pisac pod cytatem oraz w razie potrzeby wycinac nadmiar
cytatow, zgodnie z netykieta:
http://evil.pl/pip/netykieta.html
i regulaminem listy:
http://mineraly.pg.gda.pl/FAQ/index.html#Regulamin