Profesjonalizm zejsc do starych kopaln

Autor: Krzysztof Andrzejewski <krzynianek_at_wp.pl>
Data: Sat 18 Dec 2004 - 19:49:21 MET

Jacek - dziekuje za tego maila ,zeby bylo ciekawiej to od jakiegos juz czasu zastanawialem sie jak zlapac konatakt z kims kto wywozil owe nacieki ze Starej Gory.Na poczatek o mineralach bo dla nich sie tu wszyscy zjawilismy - otoz mnie one interesuja powiedzmy ze z naukowego punktu widzenia chociaz nie przepadam za tak szumnie brzmiacymi okresleniami.Znam taki Uniwersytet i jest w nim takie mile sercu memu muzem ,gdzie juz sa ludzie ktorzy beda wiedzieli co z tym materialem zrobic ,mozecie byc co do tego pewni.Okazy - to co wywiozlem onegdaj z jednej ze stref uskokowych kopalni Sieroszowice z punktu widzenia mienarlogicznego bylo owszem i erytrynem ,z tym ze obawiam sie ze mialbym totoalne trudnosci w przekonaniu o tym fakcie byle jakiego Markonaczyka sprzedajacego na gieldzie okazy tego mineralu z Bou Azzer.Przypatrzcie sie prosze kilku zdjeciom:
      http://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Erythrin
Moj OKAZ ma sie do klasycznych cudow z Anty-Atlasu mniej wiecej jak na tych fotografiach zdjecia nr3 i 6 do reszty.Ale to i tak jest okaz jak na polskie warunki!Malo - od pokolen uczy sie ze w Polsce mamy to i tamto ,ze tu byly takie a takie ,a Szklary i chryzopraz ,ze Domeyko i w ogole - tratatata - tylko ze kto z Was widzial kiedykolwiek krysztaly harmotomu z Miedzianki w Sudetach ,bryly rodzimego arsenu z kopalni w Kowarach ,odkryta pierwszy raz na swiecie w Radzionkowie odmiane aragonitu iglesiasyt ,alumohydrokalcyt i brassyt z Nowej Rudy ,sarkopsyd opisany rowniez po raz pierwszy z pegmatytu z Dzialu Michalkowej??? Zreszta po co szukac takich rarytasow - kopalnie Cu/Ag z monokliny przedsudeckiej obfituja wrecz w tennantyt ,w niemalze kazdej wzbogaconej w arsen strefie uskokowej trafiaja sie dobrze wyksztalcone automoficzne krysztaly ,moze i niewielkie ale jest ich naprawde duzo.Znacie takie okazy??? A poszperajcie po internetowych stronach czeskich czy niemieckich - maja obfotografowane i pokazane wszys
tko co tylko sie da z ich terenu.Stad dla mnie nie ma kwesti takiej czy warto - i co pozniej z tym zrobic.Wtorny mineral z Chelmca ktory mnie interesuje to retgersyt ,uwodniony siarczasn niklu - tu z domieszka kobaltu ,pojawia sie na gersorficie i innych mineralach Ni/Co.Jak to wszystko jest wyksztalcone - nie wiem ,nikt mi nie zadawal chyba takiego pytania w stosunku do tego typu zyl bo w sumie jak na to odpowiedziec? Bedzie pustka - beda krysztaly ,bedzie zbita masa - zrobi sie preparat polerowany ,bedzie utleniony - pokryje sie czyms wtornym na powierzchni itd.itp. jak swiat mineralow bogaty w roznorodnosc.
   Cieszy mnie to ze jest oddzew ,Jacek - dopisalem rowniez Twoj adres i jak najbardziej mysle ze bez ludzi znajacych sie na rzeczy nie ma w ogole tematu.Wlazlem kiedys sam do takiego jedynie slepego chodnika w G.Olowianych na moze 10m i wystarczylo zeby sobie zdac sprawe ze tu samemu i bez przygotowania to trzeba byc swirem zeby wchodzic.W temacie owych wtornych rzeczy z ociosow to nie widze sensu faktycznie zabierania duzych rzeczy bo to sie uwiecznia na zdjeciach i pobiera probki.Dla mnie wszelkie mineraly wtorne sa piekielnie istotne aby wiedziec co moge wydlubac z ociosu.I nie bierzcie sobie nazbyt doslownie moich slow o wyniesieniu przemyslowym okazow bo niby jak sobie to wyobrazacie - mam gore do plecaka schowac?? Co jakis czas trafiam na relacje ze starych kopaln ale zeby zobaczyc cos na fotkach to jedynie na linku Andrzeja i niezmordowanego propagatora G.Kaczawskich - Krzyska.Skoro cos gdzies macie - dlaczego nie podsylacie tutaj zdjec??? Ja ze swojej strony jestem otwarty na wszelkie propozcyje - w
ybieram sie do Polski wiosna wiec bede mogl sie spotkac i pogadac powaznie co i jak.Najbardziej interesuje mnie Miedzianka sudecka ,zdziwila mnie niedawna informacja od Marka ze mozna tam wejsc - co prawda wieki temu jak szczyl w krotkich portkach dlubalem w tamtych haldach ( 1979!!!) ale za nic nie moge sobie przypomniec zebym widzial poza duzymi lejami jakiekolwiek wejscia.Odnosnie Andrzeja i uranowych hisotorii - sluchaj ,wlasnie wszelkie rudy polimetaliczne maja to do siebie ze jest w nich przebogaty zestaw mineralow - stad wlasnie gdzie jak gdzie ale do Miedzianki to bankowo musisz jechac z licznikiem:) Nastepnym razem napisze cos o kopalni w Kowarach.Pozdrawiam -
                                                      Krzysiek

Czy przystroiłeś już ŚWIĄTECZNIE swoją komórkę?
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Flogodzwonki.wp.pl%2Fswieta.html&sid=288