Re: Re: Kopalnia w Chelmcu

Autor: Marek J. Battek <Marek.Battek_at_pwr.wroc.pl>
Data: Sat 18 Dec 2004 - 19:59:33 MET

Jacek Nowak wrote:

> [...]
> zagrożenia gazowego, ale obudowa jest często w fatalnym stanie, leci
> na głowę (nie tylko woda) jest wiele pionowych szybików, drewniane
> kładki i drabiny rozpadają się pod człowiekiem itp.
> Oczywiście takie obiekty też można penetrować, ale trzeba to robić "z
> głową". Jeśli mogę coś radzić, to weźcie ze sobą kogoś z
> doświadczeniem speleologicznym - to ludzie chętni do takich eskapad
> ale obeznani z tematem i sprzętem (parę lat temu głośno było o
> studentach, którzy zjechali do wyrobisk w Szklarach i nie umieli z
> nich wyjść - myśleli, że dadzą radę wspiąć się po linie).

Jako raczej już były speleolog (cóż, wiek robi swoje) jestem w stanie
pomóc nieco w trudniejszych miejscach, trochę sprzętu też jeszcze mi
pozostało.
Co do delikwentów ze Szklar, to jak podali w wywiadzie prasowym, mieli
się posłużyć "orczykiem alpinistycznym". Co to jest nie mam pojęcia,
może pomyliło im się z orczykiem od wozu konnego. Ponadto cała sprawa
była nieco "dęta" - podobno byli pod ziemią ponad 20 dni, co wydaje się
mało realne. W kilka dni bym może uwierzył.

> Mimo wszystko polecam takie eksploracje zwłaszcza w celu robienia
> zdjęć.

Tu również mogę nieco pomóc, mam trochę sprzętu który mogę bez obaw
zabierać pod ziemię (i nadaje się do tego) i lubię robić zdjęcia w
jaskiniach czy kopalniach.

                                                                     Marek