Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Sun 13 Jul 2003 - 21:18:50 MET DST

"Kalcyt wykazuje w swietle ultrafioletowym silną fluorescencję"
"Dominującym (w sławniowickim złożu marmurów) minerałem jest kalcyt"

Te dwa zdania, przypadkiem wyłapane w dwóch różnych książkach plus mój spory apetyt na fluoroscencję sprawiły, że nietypowo zapuściłem się dzisiaj w czeluście sławniowickiego wyrobiska. Przyznaję, liczyłem na łatwy łup. Z kalcytem zetknąłem się dość dawno temu w jurajskich jaskiniach. Jechałem do Sławniowic mając w pamięci nader efektowne kryształy. Bardzo podobne do kwarcu z tą różnicą, że kalcyt dawał się szlifować na papierze ściernym. Niestety, nie udało mi się znaleźć nic aż tak fajnego. Zadowoliłem się więc zebraniem próbek wszystkiego co wydawało mi się być kalcytem. Reakcja urobku z octem (zamiast kwasu solnego) pozwala chyba sądzić, że to ten właśnie minerał. Z fluorescencji jednak nici, wszystkie przywiezione kamienie za nic mają mój UV. Cóż, łez z tego powodu wylewać nie będę :-) Zainteresowało mnie za to coś jeszcze innego. Oto pośród dość monotonnie prezentującego się materiału skalnego zwracają uwagę dwa rodzaje kamieni wyraźnie różne od reszty.

  1. Minerał w kolorze zgniło zielonym. Łatwo wyłupuje się z wapiennych skał (marmurów) w których tkwi w postaci gniazd. Bryłki poddane większemu naciskowi rozkruszają się w palcach do postaci jakby łusek. Minerał jest dość miękki i nieco tłusty w dotyku. Przesuwany po szkle pozostawia "mydłowatą" szaro białą rysę.
  2. Minerał brunatno czarny, najczęściej w postaci nalotu w pustych komorach wewnątrz wapieni, także w postaci ziemistych brył. Na powierzchni takiej bryły widoczne błyszczące się drobne kryształki. Rysa brunatno czarna. Bardzo miękki. Rozcierany, mocno brudzi palce.

Pytanie do specjalistów od Sławniowic:
Czy to pierwsze to może być talk, a drugie jakiś tlenek manganu? Skoro kalcyt "zagiął mnie" w swojej wielopostaciowości, to może choć te dwa dziwolągi będę w przyszłości bezbłędnie rozpoznawał :-)

                                                          Andrzej.

            Ryszard Wagner - dramat muzyczny Złoto Renu. Premiera
             Wrocław Hala Ludowa 18 (24, 25, 26) październik 2003