Autor: Ireneusz Balicki (irbal1_at_inetia.pl)
Data: Tue 15 Jul 2003 - 21:24:56 MET DST

> 1. Minerał w kolorze zgniło zielonym. Łatwo wyłupuje się z wapiennych
> skał (marmurów) w których tkwi w postaci gniazd. Bryłki poddane
> większemu naciskowi rozkruszają się w palcach do postaci jakby łusek.
> Minerał jest dość miękki i nieco tłusty w dotyku. Przesuwany po szkle
> pozostawia "mydłowatą" szaro białą rysę.
Krzemiany pakietowe z grupy chlorytów.
Dokładnie który chloryt nie potrafię oznaczyć. Można znaleść przerośnięte chlorytem i skaleniam bloczki dolomitów w których wtącenia chlorytów i skalenia tworzą wzorki imitujące pismo klinowe-taki odpowiednik strzegomskich pegmatytów napisowych.
> 2. Minerał brunatno czarny, najczęściej w postaci nalotu w pustych
> komorach wewnątrz wapieni, także w postaci ziemistych brył.
> Na powierzchni takiej bryły widoczne błyszczące się drobne kryształki.
> Rysa brunatno czarna. Bardzo miękki. Rozcierany, mocno brudzi palce.
Początkowo myślałem że są to miejsca w których były odpalone ładunki wybuchowe.
I oczywiście takie osmalone komory można spotkać. Bardzo często można znaleść ten minerał na wyrobisku, ale tylko wśród marmurów przeobrażonych w dolomit.
Moim zdaniem jest to wad, ale tego oznaczenia nie jestem pewny. Mogę jeszcze dodać że na wyrobiskach w Sławniowicach znajdowałem bloczki porowatego kalcytu lub kwarcu przerośnięte tym minerałem. Pozdrawiam
Irek