Autor: Marek J. Battek (battek_at_pwr.wroc.pl)
Data: Thu 26 Jun 2003 - 20:24:21 MET DST

> Kiedyś w Kletnie znalazłem takie wielkie wiertło w pobliżu zasypanej
> sztolni. Chciałem zachować na pamiątkę choć piętnasto centymetrową
> końcówkę więc poprosiłem gospodarza mojej kwatery o piłkę do metalu.
> Gdzie tam! Nie udało mi się werżnąć nawet na trzy milimetry w materiał
> trzonu i już było po brzeszczocie. Swoją drogą wiertła tzw. widiowe
> uważałem dotąd za wynalazek ostatnich lat.

Z tego co słyszałem widia to wynalazek z okresu międzywojennego,
a nazwa widia to skrót reklamowego hasła "wie diamant", czyli
"jak diament".

Dokonałem wywiadu nt. Kozic i znam już lokalizację (przynajmniej teoretycznie)
kopalni uranu. Mój promotor, który pochodzi z Rusinowej, a więc po sąsiedzku,
twierdzi, że kopalnia była (są tam niewielkie hałdy) przy ul. Zagórzańskiej,
prowadzącej z Rusinowej/Diećmorowic do Kozic. Jadąc z Rusinowej po lewej
stronie mijamy tzw. nowe osiedle górnicze, a wkrótce, przed wjazdem do Kozic
po prawej stronie widoczne niewielkie hałdy. Wydobycie zakończono
prawdopodobnie w 1957.
W przyszłym tygodniu wybiorę się tam i sprawdzę.

                                        Marek

--
Marek J. Battek
tel. 0-601 722945, ++48/71 3484173