Autor: Ireneusz Balicki (irbal1_at_inetia.pl)
Data: Wed 14 May 2003 - 21:12:41 MET DST

Witam
> ...jakoby w pewnej krajoznawczej broszurze
> pojawiła się wzmianka na temat wydobycia uranu. Mianowicie w latach
> pięćdziesiątych w rejonie Jarnołtówka k. Głuchołaz, w dolinie Złotego
> Potoku miała jakoby funkcjonować odkrywkowa kopalnia gdzie
> wydobywano łupki zawierające uran.

Przewodnika tego nie czytałem ale w tych okolicach turystyką rowerową zajmuje się p. Kazimierz Staszków, publikował kilka wydawnictw. Trochę interesuje się minerałami, pewnie to jego książka. Twój opis pasuje mi do kopalni łupków fillitowych "DEWON", właśnie w Jarnołtówku. W śladowych ilościach pojawiają się tu czasami minerały promieniotwórcze, stąd okresowe pomiary w wyrobisku. Po drugiej stronie granicy w Zlatych Horach, w nieczynnej już kopalni, równiż była podwyższona radioaktywność.
Do powstania tej kopalni przyczyniły się zresztą rosyjskie badania terenowe w poszukiwaniu uranu.
Więc w opowiadaniach o "uranie i ruskich" tkwi ziarenko prawdy. W Pokrzywnej w malowniczej dolinie ciągnącej się do przełęczy między Srebną Kopą a Biskupią Kopą jest sztolnia. Drewniana obudowa w dobrym stanie więc pewnie drążona po 45r..
U wylotu na małej hałdzie tylko łupek fillitowy. Poderzewam że jest to pozostałość po pozukiwaniu uranu w tym teranie, ale to tylko moja hipoteza.
Bardziej prawdopodobne jest że jest to pozostałość po wydobyciu fillitów
jako łupka dachowego. Był w tej dolinie wydobywany na dużą skalę na pezełomie 19 w. i 20 w.
Zresztą w dolinie tej, jest jeszcze jedna, bardzo stara sztolnia w starym
kamieniołomie i liczne stare kamieniołomy.

> W tym samym kontekście kieruję do Was zapytania o rejon Podlesie
> - Gęstwina ( 4 km. na pd. od Głuchołaz)
To teren zryty już w średniowieczu w poszukiwaniu złota, ale do byłej kopalni w Zlatych Horach w lini prostej pewnie mniej niż 5 km. wiec może....

Pozdrawiam
Irek