Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Thu 15 May 2003 - 22:29:18 MET DST

Użytkownik "Ireneusz Balicki" <irbal1_at_inetia.pl> napisał w wiadomości news:000001c31a4d$3036af40$1eb972c3_at_op92w742...

> opis pasuje mi do kopalni łupków fillitowych "DEWON"

Znam położenie tej odkrywki.

> W śladowych ilościach pojawiają się tu czasami
> minerały promieniotwórcze, stąd okresowe pomiary w wyrobisku.

Ciekaw jestem skąd zaczerpnąłeś te informacje?

> Po drugiej stronie granicy w Zlatych Horach, w nieczynnej już kopalni,
> równiż była podwyższona radioaktywność. Do powstania tej kopalni
> przyczyniły się zresztą rosyjskie badania terenowe w poszukiwaniu
> uranu.

Czy piszesz o jednej z kopalni w rejonie pomiędzy Dolni Udoli a Hermanowicami - tzw. Edelstein, czy też istotnie położonej w obrębie miasta Zlate Hory?

Szkoda Irku, że w przypadku odkrywki "Dewon" możemy mówić tylko o śladowych iloścach minerałów promieniotwórczych. Bardzo chciałbym takowe zobaczyć w ich naturalnym otoczeniu. Mam poczucie, że dopóki wybieram je wyłącznie z kopalnianych hałd jestem tylko mineralnym śmieciarzem :-) Napisałeś o Zlatych Horach. Do tamtejszego muzeum minerałów nie udało mi się trafić w godzinach otwarcia, więc pytam czy zdarzyło Ci się tam być i zobaczyć może co nieco z minerałów uranu?

                                                              Andrzej.

PS:
Propozycja wstępna - końcówka przyszłego tygodnia tj. 23 - 25 maja. Odezwę się jeszcze wkrótce (około 17 maja). Do poczytania!