Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Sun 24 Nov 2002 - 01:31:46 MET

Użytkownik <kdrozdo_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:6dad.0000102a.3ddfc779_at_newsgate.onet.pl...

> Kiedyś gdzieś czytałem, że poszukiwania uranu prowadzono
> w latach 40 i 50 w okolicach Głuszycy. Czy komuś coś wiadomo
> na ten temat? Czy są w terenie jakieś slady tej działalności?

Na mapie Góry Wałbrzyskie i Kamienne PPWK wyd.1 1995 r. wydawca zaznaczył następujące miejsca wydobycia rud uranu:

0,5 km. na południe od wioski Poniatów k. Wałbrzycha
1,0 km. na południe od wioski Stary Julianów
0,5 km. na południe od wioski Grzmiąca (2 km. na zachód od Głuszycy)
Umieszczenie na mapie pozwala sądzić, że w terenie istnieją jakieś ślady po pracach poszukiwawczych (wydobywczych).

Na obszarze objętym mapą wydobywano także rudę uranu z pokładów węgla kamiennego w kilku miejscach w pobliżu wioski Okrzeszyn w Górach Kamiennych. Pozostały w tym rejonie dwa budynki w których chyba selekcjonowano urobek (podobny w stanie zupełnej ruiny jest w Janowej Górze k. Kletna) oraz kilka obiektów (baseny, płytkie szyby) których przeznaczenia nie potrafię określić. Największa z hałd, ze stoku góry Węglarz zsypuje się niemal do Czech. Dwa lata temu w Kletnie pewien "mineralnik" mówił mi, że tuż nad granicą z Czechami jest otwarte wejście do tamtejszej kopalni. Niestety, w czasie ostatniego tam pobytu w1998 r. niczego takiego nie dostrzegłem, a brak w owym czasie radiometru nie pozwala mi dziś nic powiedzieć na temat zawartości tamtejszych hałd. Może ktoś z grupowiczów ma jeszcze jakieś informacje odnośnie Okrzeszyna?

                                                        Andrzej.