Autor: kdrozdo_at_poczta.onet.pl
Data: Mon 25 Nov 2002 - 09:58:34 MET

> Na mapie Góry Wałbrzyskie i Kamienne PPWK wyd.1 1995 r.
> wydawca zaznaczył następujące miejsca wydobycia rud uranu:
>
> 0,5 km. na południe od wioski Poniatów k. Wałbrzycha

> Też znam tę mapę. Zawsze myslałem, że to jakas pomyłka. Znam dość dobrze
okolice Poniatowa i nigdy nie spotkalem tam zadnych sladów górnictwa. Także w miejscu zanzaczonym na mapie. Nie spotkalem tez wzmianek w literaturze. Rozmawialem tez ze znajomymi - mieszkańcami Poniatowa. Nic nie wiedza na ten temat. Natomiast słyszałem od starszych Wałbrzyszan i widziałem wzmianki w literaturze na temat prób wydobycia/poszukiwania uranu w Kozicach i Rusinowej (dzielnice Wałbrzycha). To też na poludnie od Poniatowa, tyle że nie 0,5 km a jakieś 5 km. Niestety nigdy nie miałem okazji spenetrowac tego terenu. Może ktos z grupowiczów wie cos na ten temat? A może któs zna inne, poza mapą informacje o górnictwie uranu na Poniatowie, lub widzial jakies slady w terenie? Jeszcze taka ciekawostka:
Jeszcze za Gierka powstały w Wałbrzychu plany zbudowania kolejnego osiedla mieszkaniowego - blokowiska właśnie w dzielnicy Poniatów. Przyszedł kryzys lat 80, później przeminęły czasy wielkich spółdzielni mieszkaniowych i osiedla ostatecznie nie zbudowano. Do dziś krążą wśod mieszkańców Wałbrzycha mity, legendy i "ludowe opowieści", jakoby w trakcie przygotowań do budowy odnaleziono zloża uranu i z tego powodu osiedla nie zbudowano. Rzekomo sprawe zatajono, aby nie niepokoic mieszkanców. Ja osobiście nie wierzę w tę historię. Myslę, że to jakies echa wiadomości o wydobyciu uranu w pobliskim Julianowie i powszechnej w naszym kraju radiofobii. Być może sami niedoszli budowniczowie osiedla wymyslili tę plotke, aby usprawiedliwić to, że ono nie powstało. Przytaczam to jako ciekawostkę. Ale może ktos coś slyszał o ewentualnych badaniach geologicznych w tym miejscu i czasie?