Autor: Wojciech Pawlak (pawlak_at_telecom.lth.se)
Data: Wed 26 Apr 2000 - 12:40:25 MET DST

Zea wrote:

> Mam jednak zasadniczy problem.Potrzebuję lokalizacji minerałów dostępnych
> bez koparki i materiałów wybuchowych,jako że z natury jestem leniwa.
Skoro zbierasz juz od kilku lat, to pewnie mialas juz stycznosc z "Zbieramy mineraly i skaly" niejakiego Zaby (miedzy innymi). Jesli nie mialas, to czym predzej powinnas. Ksiazka ma charakterystyczna zielona okladke. Znawcy przedmiotu twierdza, ze jest w duzej czesci nieaktualna, ale moim zdaniem cos jeszcze mozna z niej wycisnac. W koncu hald ani kamieniolomow przesunac sie nie da. :-)
Poza tym, to oficyna wydawnicza AGH wydala jakies 3 lata temu "Kamienie ozdobne Polski" czy jakos tak. Niestety na 90% jestem pewien, ze tytul brzmial inaczej. Nie pamietam tez za bardzo, kto byl autorem (mam niejasne uczucie, ze niejaki Heflik badza Manecki). Za to pamietam, jak ksiazka wygladala: formatu A5, czarne, sztywne okladki z uroczym pasiastym agatem na okladce, stron okolo 120. Zawierala dosc dokladne lokalizacje z calej Polski. Bardzo czesto mozna tam bylo przeczytac krzepiace stwierdzenie, ze takie to a takie wystapienie nalezy czym predzej podniesc do rangi rezerawatu. :-) Autorzy zapowiadali wydanie kolejnej czesci, dotyczacej skal, ale przez trzy lata nie moglem sie doczekac.
Poza tym polecam archiwalne i przyszle numery "Otoczaka" - pisma wydawanego przez Klub Geologiczny Spirifer z Warszawy. Dam sobie glowe uciac, ze ktos z czlonkow klubu musi byc na liscie mineraly i jesli publicznie zadasz pytanie o mozliwosc zakupu, to dostaniesz jakas odpowiedz.
No i musisz regularnie czytac liste :-)

> Nie dysponuję też tanią siłą roboczą (tacie strzyknęło w kręgosłupie podczas
> kucia w kamieniołomie w Lubiechowej).Nie chcę jednak rezygnować z kamiennego
> hobby.

Widze tutaj kilka mozliwosci:
- zacznij regularnie chodzic na silownie - poderwij jakiegos osilka, ktory bedzie wniebowziety, mogac popisywac sie swoja sila
- poderwij podobnego sobie fascynata geologii, wyciagniesz wtedy od niego wszystko co wie o ciekawych lokalizacjach - a moze, skoro nie mozesz juz liczyc na wspolprace taty, powinnas zwrocic sie do braci
- ewentualnie wyspecjalizowac sie w czyms lekkim, np. probki gleby - lub juz pokruszonym, tzn. wszelkie haldy zamiast litej sciany w kamieniolomie

> Proszę o namiary na coś lżejszego.

pumeks wulkaniczny - Etna, Sycylia
ropa naftowa - Arabia Saudyjska, Syberia, Zatoka Meksykanska, Morze Polnocne
gaz ziemny - jak wyzej
platki zlota, rubinki, etc. - rzeczka Kaczawa kolo Zlotoryji, w okolicach Nowego Kosciola
zrosty krysztalow gipsu (tak to sie chyba nazywa) - Dobrzyn n. Wisla (miedzy Plockiem a Wloclawkiem, dokladna lokalizacja jest chyba w jakims Otoczaku)

Pozdrawiam.
I niech Moc bedzie z Toba.
:-)

___\\__/\__//__//___pawlak_at_telecom.lth.se____