Autor: Krzysztof Wnek st. (wielki_at_geolog.geol.agh.edu.pl)
Data: Fri 22 Jan 1999 - 11:31:11 MET

Moi mili postanowilem troche popisac do listy aby zrobic troche zamieszania na liscie. Nie bedzie to regula, ale czas rozkrecic to markotne kolko :) Dlatego jesli chcecie moge wam opisac gdzie mozna nazbierac ladnych kamykow w Polsce. Dzis opowiemy sobie o bursztynie i nie tylko.

Temat 1
Kilka wyjasnien na temat bursztynu juz zlozylem Mirze, ale rowniez z Wami chcialbym sie podzielic moimi wiadomosciami. W mojej kolekcji brak jest bursztynu znacznych rozmiarow az wstyd sie przyznac. Jednak nie mialem czasu ani z kim jechac na poszukiwania. Na wstepie musze Was odeslac do wspanialej ksiazki pt. "W bursztynowej pulapce" Ewa Krzemińskiej, Wieslawa Krzeminskiego. Jesli chcecie fachowej porady na temat bursztynow to odsylam do autorow. Ewa i Wieslaw Krzeminscy
Muzeum Przyrodnicze Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierzat PAN ul. Slawkowska 17
30-016 Krakow
Jesli kogos jeszcze zainteresuje tematyka gdzie i w jaki sposob wydobywa sie bursztyny w Polsce to moge wyslac xero lub jpg (chyba latwiej i taniej) ksiazki bo to raptem 8 stron. A ksiazka to "Surowce mineralne czwartorzedu", G.Kociszewska-Musial, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa,1988

Z ciekawostek bursztynowych
* znaleziono w Zabkowicach Slaskich o wadze 110g i 193g (obecnie w kolekcji UWr)

Co chcecie jeszcze o bursztynie ???

Temat 2
Teraz opowiem o skamienialosciach oolitu balinskiego. Moi mili jesli bedzie cieplo, moze byc nawet zima aby bylo slonecznie mozemy sie umowic na wypad na skamienialosci. Mam 3-y ulubione miejsca na lowy na amonity (i nie tylko):
* osady ooloitu balinskiego, okolice Krzeszowic

Czym jest ten oolit to zelaziste wapienie keloweju. Na chlopski rozum byscie sobie to wyobrazili to wyglada tak: rdzawy wapien a wnim liczne ziarenka jak siemie lniane. I w tym sie kopie, kopie i znajduje wspaniale Macrocephalitesy. Dodatkowa atrakcja tych skamienialosci jest ich fosylizacja, glownie kalcytowa. Trafiaja sie rowniez inne amonity, malze, gabki. Na 100% mozna sie podlaczyc na jeden 1 czy 2 pod praktyki z geologii dynamicznej studentow 1-go roku UJ. Ale rowniez sa ludzie z Katowic i Wrocka.

Temat 3
To jest moje zapytanie. Dawno temu w rejonie Zlotego Potoku kolo Szklarskiej Poreby byla sobie zyla ametystu o krysztalkach 6x4 cm i moje pytanie czy jest nadal czy zostala rozszabrowana ?

Krzysztof Wnek
ul. Brzeska 88
32-700 Bochnia
tel. (014) 611-27-20
e-mail: wielki_at_geolog.geol.agh.edu.pl

        wielki_at_dione.ids.pl