Autor: Krzysztof Wnek st. (wielki_at_geolog.geol.agh.edu.pl)
Data: Tue 19 Jan 1999 - 13:26:19 MET

Jestem troszke zacofany w literaturze zamieszczonej na liscie i dopiero teraz ponownie ja odkrylem (brak czasu). Dlatego postaram sie odpowiedziec na szereg pytan zadawanych na liscie przez:

Piotra Gieszcza<piogie_at_albit.geo.uw.edu.pl> z dnia Mon, 17 Nov 1997 na temat: 1. Gdzie mozna znalezc informacje nt. jaskin i form krasowych Dolnego Slaska, ze szczegolnym uwzglednieniem kopalnej fauny? Namuliska Jaskini Niedzwiedziej w Masywie Snieznika sa mi znane. Jest tego jeszcze wiecej? 2. Gdzie znalezc w miare dobre i aktualne opracowanie geologii polskiej czesci Karpat? Czy wiecie cos na temat skamienialosci w lupkach fliszu karpackiego? Moze by ktos napisal cos na ten temat? Mozna uzywac slow trudnych i zwrotow fachowch... ;))

Odp.1.
Nie wiem jakie publikacje sa Ci znane. Mnie jest znana tylko jedna bo jestem jej szczesliwym posiadaczem to praca zbiorowa pod redakcja Alfreda Jahna, Stefana Kozlowskiego i Teresy Wiszniowskiej
"Jaskinia Niedzwiedzia w Kletnie", 1989, Ossolineum, PAN Oddzial we Wroclawiu.
Jesli chcesz wiecej informacji to odsylam do ksiazki e-mailowej http://www.if.uj.edu.pl/UJ/ING gdzie znajdziesz Michala Gradzinskiego bardzo dobry grotolaz, zajmoje sie rowniez krasem jaskiniowym. Moze on poda Ci wiecej szczegolow.
Odp.2.
Odsylam Cie tym razem do Stanislawa Leszczynskiego, Alfreda Uhmana z ING UJ zajmoja sie zawodowo mikroskamienialosciami we fliszu karpackim. Mnie to nie bawi osobiscie bo jestem z zawodu mineralogiem wiec moge Ci podac tylko same ogolniki.
Jezeli Cie interesuja odciski rybek to podam Ci fakowca od nich to kolega z gieldy,moze koledzy z Sosnowca z SKG go znaja. Michal Budziaszek
ul. G.Morcinka 14/6
41-500 Chorzow

Piotra Nowaka <nowakp_at_free.polbox.pl> z dnia 18 sierpnia 1997 13:04 Poszukuje wszelkich informacji na temat mineralow i zlota w Sudetach (ksiazki,pliki,mapy,itp).

Odp.
Najnowsze badania na temat Au w Sudetach zostaly prowadzone na zlecenie KGHM-u w 1997 w Zlotym Stoku. Prace prowadzone byly przez dr Andrzeja Wojciechowskiego z PIG-u w Warszawie. Prace obejmowaly wykonanie badan litochemicznych oraz geofizycznych w celu ponownej eksloatacji Au na tym terenie. Czytalem projekt oceny zloza, brzmi pozytywnie (wiadomosc nieoficjalna). Inne prace glownie mozecie przeczytac w "Przegladzie Geologicznym" to:
"Zloto z kamieniolomu Zloty Jar k. Zlotego Stoku (Sudety)", St. Z. Mikulski,
nr 12, 1996, Przeglad Geologiczny
"Strefy Scinan a zloto w Sudetach", M.A.J. Piasecki, Z. Cymerman,
nr 5, 1994, Przeglad Geologiczny
"Metale szlachetne w NE czesci Masywu Czeskiego i obszarach przyleglych (geneza,
wystepowanie, perspektywy), A. Muszer, Konf. Naukowa Jarnoltowek, 1997 Wroclaw
"Objasnienia do szczeglolowej mapy geologicznej sudetow", Arkusz Zloty Stok,
St. Cwojdzinski, 1977, Instytut Geologiczny W-wa
"Skaly metamorficzne ze Zlotego Stoku (Dolny Slask)", Wl.M. Kowalski, nr 42
Prace Geologiczne PAN Oddzial Krakow, 1967
"Mineralogia zloza arsenowego w Zlotym Stoku", H. Budzynska, Archiwum Mineralogiczne,
T. XXIX, z. 1 i 2, 1971
"Mineraly kruszcowe ze Zlotego Stoku", Wl.M. Kowalski, nr 16,
Prace Mineralogiczne PAN Odzial w Krakowie

A najlepiej przeczytaj podstawowa ksiazke o gornictwie na Dolnym Slasku, ktora Tobie i innym amatora fanatyka wszystko wyjasni to:
"Wydobywanie i metalurgia kruszcow na Dolnym Slasku od XIII do XX wieku", T. Dziekonski
1972, Ossolineum, PAN.

Krzysztof Wnek
ul. Brzeska 88
32-700 Bochnia
tel. (014) 611-27-20
e-mail:wielki_at_geolog.geol.agh.edu.pl

       wielki_at_dione.ids.pl

Czasem bywam na ircu, wowczas ukrywam sie pod nickiem Wielki.