Autor: Wojciech Krawczyński (wojtekk_at_uranos.cto.us.edu.pl)
Data: Thu 31 Dec 1998 - 12:20:56 MET

Tomasz Doniecki wrote:

> Czy promieniowanie
> emitowane przez te mineraly jest na pozimie, ktory moglby wywolac u ludzi
> jakies skutki uboczne? Posiadam kilkanascie okazow z tamtad i nie wiem czy
> przechowywac je w pokoju
> Nie boj sie swiecil nie bedziesz!!!!!!!!!
> A nawet gdyby to zrobisz majatek
> TEA
Jezeli chodzi o mineraly radioaktywne w wiekszosci przypadkow ilosc promieniowania maleje w tempie geometrycznym w zaleznosci od oddalenia zrodla od licznika. Zwykle juz w odleglosci 20cm mineraly o slabszej radioaktywnosci nie powoduja wzrostu promieniowania ponad tlo. Najniebezpieczniejsze sa mineraly strefy utlenienia rud zawierajacych U lub Th. Mniej promieniotworcze sa smolki uranowe (wbrew pozorom).
W swojej kolekcji posiadam dwa mineraly wykazujace aktywnosc: tzw. radiobaryt z Czech oraz kalcyt z uraninitem. Trzymem je na polce w domu (z tylu polki) i jakos jeszcze zyje.
W naszym muzeum znajduje sie uraninit wykazujacy promieniowanie 2000 razy wieksze od tla. W odleglosci 0,5m jest on bezpieczny. Przypominam o myciu rak po ogladaniu i macaniu mineralow podejrzanych o promieniotworczosc (zeby nie pochlaniac pylu z nich pochodzacego oczywiscie).

Z najlepszymi zyczeniami noworocznymi
wk