Autor: Janusz Perek (jpperek_at_[192.168.0.1)
Data: Tue 05 Jan 1999 - 13:10:58 MET

 > Tomasz Doniecki wrote:

> Czy promieniowanie
> emitowane przez te mineraly jest na pozimie, ktory moglby
>wywolac u ludzi jakies skutki uboczne? Posiadam kilkanascie okazow
>z tamtad i nie wiem czy przechowywac je w pokoju

Mimo , ze Tom zakonczyl temat, chcialbym jeszcze pare slow dopisac na temat promieniotworczych mineralow. Na promieniotworcze mineraly mozna trafic bowiem nie tylko w Kletnie. W latach 50-tych i 60-tych dzialaly w Polsce kopalnie uranu. Chcac nie chcac mozna sie natknac w terenie na ich pozostalosci. Znaczna czesc starych hald zostala przebadana, zinwentaryzowana i wyeksploatowana. Pozostaly jednak haldy po kopalniach w Okrzeszynie i Grzmiacej w woj. walbrzyskim (przepraszam - juz bylym walbrzyskim). Mialy one sluzyc polskiej energetyce jadrowej. Z hald tych niczym z komina fabrycznego dymi radon. Rowniez w Miedziance k. Janowic Wielkich i okolicy pozostaly nie zabezpieczone szyby i glebokie doly po kopalni uranu (posiadam kilka okazow mineralow z hald kopalni miedzi z Miedzianki i te nie wykazuja radioaktywnosci). Ciekawy artykul - reportaz o kopalni uranu w Miedziance byl w Rzeczpospolitej 21.11.1998 (dostepny na archiwalnych stronach gazety http://www.rzeczpospolita.com).

Kopalnie uranu funkcjonowaly rowniez w Kowarach (gdzie byla glowna sortownia rud uranu) , Wojcieszycach, w Janowej Gorze k. Stronia Slaskiego, Kletnie, Radoniowie k.Gryfowa Sl., a takze w kopalni rud zelaza"Staszic" w kieleckiem.

                        Janusz Perek