Autor: Karol Pilorz (PILORZ_at_hermes.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 31 Dec 1998 - 10:16:58 MET

Hej,

> Z ciekawostek moge jeszcze dorzucic, ze mierzylem kiedys licznikiem GM
> probke preparatu 60-Co oraz "prehistoryczne" zegarki made in CCCP.
> Od preparatu Co60 (zatopionym w tworzywie sztucznym) bylo 1-3 pikniecia
> na sekunde, natomiast od ruskiego zegarka licznik doslownie oszalal!
> Trzeba jednak przyznac, ze promieniowanie z zegarka (a konkretnie z farby
> swiecacej, ktora miala wlasnie swiecic pod wplywem energii z
> promieniowania) bylo kilkakrotnie oslabiane przez zwykla ksiazke
> umieszczona pomiedzy zegarkiem a licznikiem, natomiast promieniowanie z
> [...]

Dotyczy to nie tylko zegarkow Z bylego CCCP. Mam przedwojenny zegarek szwajcarski (od lat lezy w szufladzie). Wskazowki swieca bardzo ladnie. Gdy przed laty bylem na wycieczce w Swierku to przylozenie go do czujnikow w bramce wywolywalo alarm. Facet ktory go potem ogladal, z licznikiem w reku, radzil by nie zblizac go za bardzo do oczu i raczej nie spac z zegarkiem na reku. Przez mechanizm i koperte, czyli to co szlo na reke, promieniowanie bylo bez porownania slabsze. Z tego co gdzies czytalem do produkcji farb swiecacych uzywalo sie bodajze toru, i jest to glownie promieniowanie beta. Podobno panie zatrudnione przy malowaniu tarcz i wskazowek takich zegarkow formowaly koniec pedzelka w ustach. Skutkiem tego rak zbieral wsrod nich spore zniwo.
Pytanie za 100 pkt. Jak pracodawca takich pan zabezpieczal promieniotworcze odpadki i niezuzyte materialy? Radzac odlozoc przemyslenia nad takimi pytaniami do przyszlego roku i zyczac udanego pod kazdym wzgledem Sylwestra i Nowego Roku, Karol

> W kazdym badz razie lepiej chuchac na zimne i nie trzymac tych mineralow
> pod poduszka. :)
>
> Szampanskiego Sylwestra...
> ak

     |                     dr Karol Pilorz                          |
     | Zaklad Fizyki Chemicznej ( Chemical Physics Dept.)           |
     | Wydzial Chemii UMCS      ( Chemical Faculty, MCS University) |
     |    pl. M.Curie-Sklodowskiej 3, 20-031 Lublin, POLAND,        |
     |        fax: (48-81) 5333348, 5333669; tel. 5375671           |