Autor: Mira E. Saternus (mira_s_at_friko2.onet.pl)
Data: Tue 29 Dec 1998 - 18:47:58 MET

Tomasz Filipiak wrote:

> Witam !!!
>
> Mineraly tam wystepujace wykazuja pewna radioaktywnosc. Czy promieniowanie
> emitowane przez te mineraly jest na pozimie, ktory moglby wywolac u ludzi
> jakies skutki uboczne? Posiadam kilkanascie okazow z tamtad i nie wiem czy
> przechowywac je w pokoju.
>
> pozdrawiam Tom

Czesc!
Wydaje mi sie, ze rozsadnie byloby sprawdzic okazy licznikiem Geigera - moze masz kawal rudy uranu i Ci swieci w pokoju. Z drugiej strony zdaje sie ze to promieniowanie dziala tylko na niewielka odleglosc (np. metr od promieniujacego kawalka ilosc jednostek jest juz znacznie mniejsza). Osobiscie bylam w tym roku w Kletnie i nie znalazlam nic, co by dawalo wiecej niz jakies 13 jednostek, czyli niewiele wiecej niz tlo. Ale zdaje sie ze dawniej rzecz wygladala inaczej - moze niech sie wypowie ktos, kto ma wieksze doswiadczenie.
Pozdrawiam
Mira