Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Fw: Czy uczono Was jak najlepiej przeprowadzic analize szukajac nie wiad

To: Andrzej Kasperowicz <andykemail@gmail.com>, Chemfan <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Fw: Czy uczono Was jak najlepiej przeprowadzic analize szukajac nie wiadomo czego?
From: Witek Mozga <mozga@trimen.pl>
Date: Mon, 15 Aug 2022 16:23:42 +0200
Też się nad zastanawiam jak się zabrać za taką analizę. Zakładam, że
metody wykrywania metali są znane i to nie byłby problem. Gdyby to były
metale to już by wykryli. Toksyczne aniony typu CN(-)  też chyba wiedzą
jak analizować. Nie wiem jak azydki N3(-)?

 Gorzej z substancjami organicznymi. Ja bym zrobił
ekstrakt chlorkiem metylenu (lub eterem) i poddał go analizie GC-MS
oraz NMR. Jeśli stężenie byłoby małe, to zatężyłbym (chlorek wrze ok.
40°C) i wówczas poddał analizie. Jeśli jednak zanieczyszczenie stanowi
lotna toksyczna substancja o małej masie molowej (tlenek etylenu, kwas
fluorooctowy czy HF) to szanse na wykrycie są minimalne, o ile nie
wiemy czego szukać. Albo bardzo toksyczna substancja działająca w
stężeniu ppb (ale nie wiem jaka mogłaby tu być - gazy bojowe, może
przerdzewiała jakaś zagubiona mina z sarinem jeszcze z czasów zimnej
wojny?).

A może przyczyna jest naturalna? Susza, niski poziom wody, pojawienie
się alg, które produkują toksynę?