Lista chemfan@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Czy uczono Was jak najlepiej przeprowadzic analize szukajac nie wiadomo

To: Chemia popularnonaukowa <chemfan@man.lodz.pl>
Subject: Czy uczono Was jak najlepiej przeprowadzic analize szukajac nie wiadomo czego?
From: ll <listowner.listy@gmail.com>
Date: Mon, 15 Aug 2022 12:49:46 +0100
W zwiazku z klopotami laboratoriow z ustaleniem przyczyn sniecia
wszystkich ryb w Odrze:

https://www.rmf24.pl/tylko-w-rmf24/rozmowa-w-poludnie/news-wedkarze-maja-rany-na-rekach-rekawice-byly-przezarte-wstrzas,nId,6216227#crp_state=1
https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-niemieckie-media-w-wodzie-z-odry-wykryto-wysokie-stezenie-rt,nId,6216079#crp_state=1
https://www.rmf24.pl/raporty/raport-katastrofa-ekologiczna-odra/news-skazenie-odry-minister-moskwa-potwierdza-wysokie-zasolenie-w,nId,6218591#crp_state=1

mam pytanie do osob, ktore studiowaly chemie.

Czy byly u Was cwiczenia pokazujace jak najlepiej sie zabrac za szukanie
nie wiadomo czego?

Nie wiem jak bylo na Waszych studiach, ale mnie nigdy nie uczyli co zrobic
w takiej sytuacji, gdy sie nie ma zielonego pojecia czego trzeba szukac i
jak sie za to najlepiej zabrac.
Byla tylko nauczana na II roku klasyczna jakosciowa analiza chemiczna wg
ksiazek Szmala i Lipca oraz Minczewskiego i Marczenki, ale w ten sposob
mozna bylo tylko szukac pierwiastkow i to tylko, jesli ich stezenia nie
byly jakies bardzo male. A propos, czy uczono Was jaka nowoczesniejsza
metoda zastapic klasyczna analize jakosciowa?
Byla nauka odczytywania jaki to zwiazek ze spektrogramow NMR (mi raz wode
dal prowadzacy na zajeciach z chemii organicznej :)), obsluga
spektrometrow UV-VIS, IR i ASA, byla tez analiza FIA z roznymi detektorami
elektrochemicznymi i to mniej wiecej tyle, bo w tamtym czasie jeszcze
zadnych chromatografow czy spektrometrow mas nie bylo w zakladzie chemii
analitycznej.
Ale nigdy nie bylo cwiczen typu szukamy nie wiadomo czego, jakiejs
domniemanej toksyny, ktora wszystko zabila, w probce z kompletnie nie
wiadomo czym, w ktorej to probce wystepuje multum innych normalnie
wystepujacych substancji, ktore zwykle sa w rzece i co wtedy zrobic, jak
sie najlepiej za to zabrac.

Czy u Was bylo inaczej? Czy byly takie cwiczenia?