Re: rozkład termiczny wody

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Fri 25 Mar 2011 - 14:15:21 MET

[tu był ciach]
Interesuje mnie, czy taka reakcja może mieć miejsce w reaktorze
jądrowym w czasie awarii - temperatura spokojnie może przekroczyć tam
1000 C. Póki co wygląda na to, że nic takiego nie zachodzi, bo ma
miejsce utlenienie metalu. Czyli albo jest to proces bardziej
konkurencyjny, albo jest nadal zbyt zimno aby rozkład wody był
termodynamicznie możliwy. Albo i jedno i drugie.
Jak chodzi o wynalazców samochodów na wodę - nie wypowiadam się;)
pozdrawiam,
kk
-----------------------
Nie wiem, czy na pewno o to chodzi, ale w reaktorze jądrowym, w wyniku
rozszczepienia jednego jądra "ciężkiego" powstają dwa jądra lżejsze (z
fizyki jądrowej studiowanej Wieeele lat temu, przypominam sobie krzywą
"siodełkową" opisującą skład pierwiastkowy produktów powstających w wyniku
rozszczepienia). Powstaje zatem mieszanina izotopów wielu pierwiastków, z
których większość to metale. Nawet jeśli materiał wyjściowy był tlenkiem, to
w rezultacie reakcji rozszczepienia jądrowego, może w produktach
rozszczepienia zabraknąć tlenu (2 pierwiastki zamiast jednego) i powstaną
pierwiastki metaliczne, a nie wyłącznie tlenki. Niektóre powstałe in statu
nascendi metale, zwłaszcza w podwyższonej temperaturze, reagują z wodą,
która przedostaje się z układu chłodzącego w uszkodzonym reaktorze i
natychmiast wytwarza się wodór. Na pewno Cs i Sr będą z wodą reagować bez
problemu. Mam nadzieję, że to o ten efekt chodzi.

Na marginesie przypomnę, że eksplozję elektrowni w Czarnobylu wywołał
powstający w sposób niekontrowany wodór. Do 17 maja 1986 r. ważyły się losy
Europy, bo dopiero 17.05 udało się zapobiec potężnemu wybuchowi jądrowemu.
Ludzie którzy wtenczas nas wszystkich uratowali z poświęceniem życia powinni
dziś mieć pomnik.

Pozdrawiam wszystkich,

sp