Re: rozkład termiczny wody

Autor: krzysztof kleszcz <k.kleszcz_at_gmail.com>
Data: Fri 25 Mar 2011 - 14:39:28 MET

25.03.2011, Stanisław Popiel <popiels@wp.pl> napisał(a):

> -----------------------
> Nie wiem, czy na pewno o to chodzi, ale w reaktorze jądrowym, w wyniku
> rozszczepienia jednego jądra "ciężkiego" powstają dwa jądra lżejsze (z
> fizyki jądrowej studiowanej Wieeele lat temu, przypominam sobie krzywą
> "siodełkową" opisującą skład pierwiastkowy produktów powstających w wyniku
> rozszczepienia).

Zgadza się, dwa maksima przy liczbach masowych ok 90 i ok 140

> [...]
> których większość to metale. Nawet jeśli materiał wyjściowy był tlenkiem, to
> w rezultacie reakcji rozszczepienia jądrowego, może w produktach
> rozszczepienia zabraknąć tlenu (2 pierwiastki zamiast jednego) i powstaną
> pierwiastki metaliczne, a nie wyłącznie tlenki. Niektóre powstałe in statu
> nascendi metale, zwłaszcza w podwyższonej temperaturze, reagują z wodą,
> która przedostaje się z układu chłodzącego w uszkodzonym reaktorze i
> natychmiast wytwarza się wodór. Na pewno Cs i Sr będą z wodą reagować bez
> problemu. Mam nadzieję, że to o ten efekt chodzi.

Zgadza się, natomiast w warunkach awarii (czyli powiedzmy 1000 C plus
para wodna) pewnie _większość_ produktów rozszczepienia będzie z
wodą reagować - również takich, o których powiedzielibyśmy, że są
raczej niereaktywne.
Z drugiej strony, jeśli mówimy o deficycie tlenu wewnątrz elementu
paliwowego, to w tej sytuacji najszybciej reagować będą właśnie te
bardziej reaktywne pierwiastki - czyli min. Cs i Sr. Zatem może się
okazać, że po rozszczelnieniu elementu paliwowego te bardziej aktywne
metale są związane w tlenki, a te mniej aktywne nie (ale tu już
zgaduję)

Natomiast co do chemicznej postaci związków przed/po rozszczepieniu,
to warto zwrócić uwagę na taką kwestię:
W reakcji rozszczepienia (również rozpadu promieniotwórczego) powstaje
tak dużo energii, że cząsteczka zawierająca dany izotop praktycznie
przestaje istnieć (energia wiązań jest rzędu eV, energia rozpadu -
kilka MeV, rozszczepienie uranu - 200MeV), więc po rozpadzie następuje
rekombinacja na każdy możliwy sposób (być może powstają połączenia,
które nie powstałyby w "zwykłej" reakcji). Co oczywiście nie zmienia
faktu, że taki "bigos" nawet po dłuższym czasie jest chemicznie bardzo
aktywny. Inna sprawa, że w pobliżu maksimów wspomnianego wykresu są
też pierwiastki, które tlenu nie będą "zabierać" - choćby jod-131 czy
krypton-85.

> Na marginesie przypomnę, że eksplozję elektrowni w Czarnobylu wywołał
> powstający w sposób niekontrowany wodór. Do 17 maja 1986 r. ważyły się losy
> Europy, bo dopiero 17.05 udało się zapobiec potężnemu wybuchowi jądrowemu.
> Ludzie którzy wtenczas nas wszystkich uratowali z poświęceniem życia powinni
> dziś mieć pomnik.

tu coś jest:

http://wikimapia.org/1751743/pl/Pomnik-pami%eaci-stra%bfak%f3w-kt%f3rzy-zgineli-podczas-akcji-ratowniczej-w-Czarnobylu

Choć oczywiście nie tylko strażakom zawdzięczamy opanowanie katastrofy

> Pozdrawiam wszystkich,
> sp

pozdrawiam,
kk