Odp: swiecenie wody w reaktorze jadrowym..

Autor: Tomasz Żyguła <thomrt_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 12 May 2005 - 12:15:32 MET DST

Roman J. Faranski napisal:

> Ale zjawisko mozliwe, najbardziej prawdopodobna odpowiedx nasuwa mi sie w
> kontekscie kiedys tam jednego z pytan egzaminacyjnych ...
> "Dlaczego halit (NaCl) jest niebieski .....?"
> Odpowiedx, po pierwsze nie jest niebieski, co najwyzej opalizuje na
> niebiesko, ma poswiate ..., przyczyna .... Wiazanie jonowe pomiedzy Na(+)
> Cl(-) powoduje tworzenie sie jak gdyby na powierzchni krysztaly podwojnej
> warstwy elektrycznej, a ta z kolei daje odpowiednie przejscia i zmiane
> dlugosci fali swiatla padajqcego i poswiate niebieskq (taka jak gdyby
> fosforyscencja ..)

Hm! Szczerze mówiac nie rozumiem tej wypowiedzi.
W jednym z numerów "Kuriera Chemicznego" w artykule
"Niezwykla sól" jest wyjasnienie ze owa niebieskawa
barwa halitu spowodowana jest defektami w sieci
krystalicznej - czesc anionów chlorkowych zastapiona
elektronami (defekty Schottky'ego).
Taki halit jest niestechiometryczny i zawiera
pewien niewielki nadmiar sodu.

Tak wiec wypowiedz Romana to inne spojrzenie
na problem defektów? Czy tez zupelnie nowa teoria?
Bo jeszcze wczesniej uwazano ze ta barwa spowodowana
jest rozproszonym koloidalnym sodem w krysztalach
soli kuchennej

Tomasz Zygula
thomrt@poczta.onet.pl