Odp: Re[2]: mezony

Autor: Tomasz Żyguła <thomrt_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 12 May 2005 - 12:41:53 MET DST

> Gorąco polecam "Boską cząstkę" L. Ledermana
> Jest nawet w sieci (wpisz w google tytuł) - ogolnie
> o fizyce cząstek - rewelacyjna :)
>
> pozdr
> krzysiek kleszcz

Jedna rzecz zawsze denerwowała mnie w takich książkach.
Upraszczając facet tłukł protony antyprotonami i otrzymywał
olbrzymie ilości innych cząstek a ja nie wiedziałem
dlaczego powstają takie a nie inne cząsteczki.

Chodzi mi o to czy da się przewidywać jakie cząsteczki
powstaną przy zderzeniu 2 innych cząsteczek. Dalej czy
można przewidzieć znając liczbę protonów i neutronów
że jakieś jądro jest stabilne a jeżeli jest niestabilne to
rozpadnie się na takie a nie inne składniki.
Dlaczego jeżeli uderzy się jądro azotu cząsteczką alfa to
powstanie jądro tlenu i proton a nie coś innego itd. itd.

W każdym razie czy są to wyniki czysto empiryczne, uzyskane
w wyniku obliczeń jakiegoś programu typu gausian dla reakcji
jądrowych czy też jakaś prosta metoda np. VSEPR gdzie nie
widząc nigdy wcześniej cząsteczki ani nie używając zaawansowanej
matematyki potrafię mniej więcej przewidzieć wygląd cząsteczki.

Jest jakiś sposób na przewidzenie reakcji cząstek elementarnych.
Poza tym odnoszę wrażenie że z każdej cząsteczki elementarnej
da się otrzymać każdą inną cząsteczkę a to kłóci mi się z moją
intuicją np jeżeli zmieszam NaOH i HCl to napewno mogę
się spodziewać NaCl a nie np KF.

Tomasz Żyguła
thomrt@poczta.onet.pl