Re: CHEMICZNE OTRZYMYWANIE FLUORU (podsumowanie tematu)

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Tue 16 Nov 2004 - 22:00:42 MET

> To przykład, jak nie należy się sugerować potencjałami STANDARDOWYMI. Bo
> nie one decyduja o możliwości zajścia redoks. Inne przykłady:
> http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/srebro.htm
> Wzmiankuję tam ową reakcję, ale szczegółów nie znałem, dzięki. Dodałem
link.
> A na marginesie pierwszego listu: przestrzegam przad próbą bezpośredniego
> fluorowania. Pierwiastkowy fluor z reguły powoduje kompletną destrukcję
> organicznych substratów.
> tpl
Starannie przeczytałem Twój materiał; zgadzam się z większością Twoich
argumentów, ale weź pod uwagę następujący artykuł:
Pure Appl. Chem., Vol. 71, No. 3, pp. 481-487, 1999.
Printed in Great Britain.
q 1999 IUPAC
Paper 188
HOF.CH3CN, an excellent oxygen transfer agent*
Shlomo Rozen
School of Chemistry, Tel-Aviv University, Tel-Aviv 69978, Israel
Abstract: A short review on the new oxygen transfer agent HOF.CH3CN is
presented. Although very potent, this reagent is used under very mild
reaction conditions, a fact that enables it to perform transformations of
which other reagents are incapable. It epoxidize any double bond, including
very deactivated ones, in short reaction times and high yields. It also
efficiently oxidizes amines to nitro derivatives and transform sulfides,
even highly deactivated ones, into the corresponding sulfones. It is also
useful for hydroxylation a to a carbonyl of
many ketones, esters and acids. HOF.CH3CN is easily prepared by bubbling
mixtures of fluorine and nitrogen through aqueous acetonitrile [1-12].
--------
Nie jestem naiwny; nie wierzę ślepo kazdemu opublikowanemu tekstowi. Chcę
sprawdzić, czy prawdą jest, że substancje, których nie można nijak utlenić -
utleniają się łatwo pod wpływem HOF.CH3CN. Jak zapewne pamiętasz jedną z
najtrudniejszych do utlenienia substancji jest iperyt siarkowy. Dotychczs
sukcesem było, gdy ktoś opracował metodę jego utlenienia w ciągu
pojedyńczych minut, a ja już doszedłem do pojedyńczych sekund!! Są to tak
szybkie czasy, że już stoper jest złym miernikiem czasu!!
        Pozdrawiam,
sp