Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Thu 12 Feb 2004 - 11:31:39 MET

> A czy wspomniany kwas nadmanganowy powstaje w wyniku reakcji nadmanganianu
> potasu i kwasu siarkowego? Jak go da sie inaczej otrzymac? Bo na ozon, jak
> widze, chyba sie jednak nie rozklada, tylko na tlen dwuatomowy i tlenek...
> (i to jeszcze w stezeniach powyzej 20%) Hm.
Ozon wyczujesz wachajac ostroznie (i w okularach!)taki KMnO4 zwilzony kwasem siarkowym. A z mechanizmem powstawania ozonu to nie jest rzecz jednoznaczna. Z reguly w pdrecznikach powoluja sie na jakis hipotetyczny tlen atomowy, ktorego nikt nigdy nie mial w reku. Bo jesli polac na taki preparat alkohol, to jego zaplon rownie dobrze moze byc spowodowany ozonem, jak i nadmanganianem ktorego potencjal redaks jest o wiele wyzszy od ozonu. Zeby to rozstrzygnac, trzeba by chyba wykonac doswiadczenie w duzej skali (odradzam!), wydzielajace sie gazy wprowadzic rurka do alkoholu.
Wyjasnienie ksiazkowe tego eksperymentu budzi sporo watpliwosci...

> Coz, sproboje wykonac dzisiaj to doswiadczenie, ale nie jestem juz tak > pewny, ze cokolwiek z tego wyjdzie.
Mysle, ze do syntezy najprosciej jest uzyc kationitu sulfonowego. Ale nie otrzymasz w ten sposob nawet 20% roztworu - z powodu kiepskiej rozpuszczalnosci KMnO4.
 tomasz plucinski