Autor: Kazimierz Warminski (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 12 Feb 2004 - 14:55:07 MET

> Ozon wyczujesz wachajac ostroznie (i w okularach!)taki KMnO4 zwilzony
> kwasem siarkowym. A z mechanizmem powstawania ozonu to nie jest rzecz

Jak bylem w liceum wykonywalem ta reakcje (KMnO4 + H2SO4 stez.). Pamietam, ze wtedy do wykrywania ozonu wykorzystalem oprocz nosa papierek jodoskrobiowy (bibula zwilzona w roztworze skrobii i KI) trzymany u wylotu probowki. W poczatkowej fazie mozna bylo zaobserwowac zabarwienie sie papierka na niebiesko (kompleks jodu i skrobii), ale po jakims czasie odbarwial sie w wyniku dalszego utlenienia jodu. Nie pamietam tylko z jakiej ksiazki wzialem opis tego doswiadczenia. Nie wiem czy na pewno byl to ozon, ale cos utlenialo KI.

Tak na marginesie. Metode utleniania I2 rozpuszczonego w KI aq. wykorzystuje sie do ilosciowego oznaczania ozonu w powietrzu (spektrofotometrycznie).

Kazik Warminski

UWM w Olsztynie
http://www.uwm.edu.pl/kopits/