Autor: quartz (quartzz_at_tlen.pl)
Data: Thu 12 Feb 2004 - 11:02:41 MET

Witam,

> HMnO4 istnieje i w brew pozorom jest to bardzo mocny kwas podobnie
> jak HClO4.
> reakcja: HMnO4 + H2O => H3O+ + MnO4-
> jest praktycznie całkowicie przesunięta w prawą stronę
>
> Jednak jest nietrwały i stężony powyżej 20 % ( Te 20% to
> wyczytałem ze starych podręczników - nie wiem czy to prawda) rozpada się
> na MnO2 i O2 . Ma podobnie jak jego sole purpurowo - fioletową barwę
> i jest bardzo silnym utleniaczem.

A czy wspomniany kwas nadmanganowy powstaje w wyniku reakcji nadmanganianu potasu i kwasu siarkowego? Jak go da sie inaczej otrzymac? Bo na ozon, jak widze, chyba sie jednak nie rozklada, tylko na tlen dwuatomowy i tlenek... (i to jeszcze w stezeniach powyzej 20%) Hm.

Coz, sproboje wykonac dzisiaj to doswiadczenie, ale nie jestem juz tak pewny, ze cokolwiek z tego wyjdzie.

Pozdrawiam,
Karol