Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Thu 12 Feb 2004 - 06:52:47 MET

> Wiem, ze KMnO4 jest
> oczywiście. niektore metale bloku d tworza zarowno wodorotlenki jak i
kwasy.
> jest to spowodowane porównywalną trwałością wiązania (MeO-H(+)) i
> (Me-OH(-)). i tak np. Mangan moze tworzyc na różnych stopniach utlenienia
> zarówno kwas jak i zasade (wyjątek (+4) - jest amfoteryczny). TO samo jest
> Chromem który na +2 jest zasadowy, na +3 amfoteryczny a na + 6 jest
kwasowy.

> Łukasz Biernacki

Dodam tylko do wcześniejszej wypowiedzi, że jest też związek K2FeO4, gdzie żelazo jest na 6-tym stopniu utlenienia. Związek ten nazywa się żelazian potasowy (potasssium ferrate). Jest to bardzo silny utleniacz, o wiele silniejszy od nadmanganianu. W literaturze naukowej nazywany bywa "Marsjanski utleniacz", bo go znaleziono na MARSIE. Syntezę tego związku opisano już b. dawno i w laboratorium przeciętny śmiertelnik może wykonać tę syntezę dodając do roztworu Fe(III) roztworu podchlorynu potasowego lub po silnej alkalizacj roztworu Fe(III) należy wkroplić brom (utlenić żelazo podbrominem). Kolor otrzymanego związku jest taki właśnie "Marsjański". Dokładne przepisy na otrzymywanie tego związku podam później, jeśli bedą zainteresowani.

        Stanisław