Autor: Arkadiusz Skwarek (arkadys1_at_wp.pl)
Data: Thu 05 Feb 2004 - 22:30:15 MET

Dumin wrote:
> Witajcie,
>
> Zastanawiam sie, w jaki sposob sa pobierane probki powietrza?
> Do balonika?

Moz.na. Sa; specjalne szklane balony z dwoma kranami do zassania próbki i bocznym "kominkiem" zamknie;tym gumowa; uszczelka;. Po zassaniu próbki balonik przenosi sie; do laboratorium, strzykawka; wk?uwa sie; przez uszczelke do wne;trza i pobiera próbke;, po czym dozuje sie; do chromatografu. Moz.na tez. dozowac' za pomoca; zaworów wielodroz.nych, podobnie jak w chroamtografii cieczowej - ma on pe;tle; o okres'lonej pojemnos'ci, która; przep?ukuje sie; próbka;, po prze?a;czeniu zaworu próbka z pe;tli jest wprowadzana do chromatografu.

> i druga rzecz, tak w dwoch slowach.. na czym polega chromatografia gazowa?

Polaga na... ;)
AK poda? Ci juz. namiary na opis chromatografii cieczowej - w gazowej, jak nie trudno wydedukowac', medium przep?ywaja;cym przez kolumne; jest gaz. Róz.nice w sile oddzia?ywania mie;dzy wype?nieniem kolumny a sk?adnikami próbki powoduja; zróz.nicowanie pre;dkos'ci ich podróz.owania przez kolumne; (w skrajnych przypadkach, substancja moz.e "przeleciec'" tak szybko jak gaz nos'ny, jes'li nie oddzia?uje z wype?nieniem wcale albo zostac' w kolumnie jes'li oddzia?uje zbyt mocno lub jest zbyt ma?o lotna). Kolumny w chromatografii gazowej sa; ogrzewane do s'cis'le zaprogramowanej temperatury, stosuje sie; tez. programowane zmiany temperatury w czasie analizy. Oczywis'cie chromatografia gazowa nie s?uz.y jedynie do analiz gazów. Moz.na powiedziec' z.e wie;kszos'c' próbek w chromatografii gazowej dozuje sie; w postaci roztworów. Warunkiem ograniczaja;cym jest lotnos'c' substancji wchodza;cych w sk?ad próbki - powinny one przejs'c' w stan gazowy do temperatury 250-300 st. C bo do takich temperatur ogrzewa sie; kolumny.

> Slyszalem ze wystarczy malutka probka powietrza z nad np. jakiejs
> roslinki zeby ustalic dokladny sklad olejkow eterycznych i innych
> substancji ktore sie w ow powietrzu znajduja. Na czym ta metoda
> polega?

Od razu zastrzegam z.e nie pracowa?em ta; technika; wie;c prosze; o poprawienie jes'li sie; pomyle;. Technika head-space polega na wykorzystaniu proporcjonalnej zalez.nos'ci ste;z.en' substancji lotnych w próbce w postaci roztworu czy cia?a sta?ego i gazie nad próbka;. Zamknie;ta; w pojemniku próbke; pozostawia sie; w termostacie do ustalenia równowagi, po czym pobiera sie; gaz znad próbki (podobnie jak z balonika :) ) i wstrzykuje do chromatografu gazowego. To jest naprostsza odmiana statyczna tej metody, stosowana np. do oznaczania alkoholu we krwi i innych lotnych substancji. Do substacji mniej lotnych stosuje sie; odmiany dynamiczne tej metody.

Z gory dzieki za zaspokojenie mojej ciekawosci: )

Pozdrowionka
Arkadiusz Skwarek