Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Wed 04 Feb 2004 - 23:02:10 MET

> Zastanawiam sie czy prostsza metoda nie bylaby reakcja z amoniakiem
> lub innymi silnymi nukleofilami, ktorymi da sie latwo manipulowac,
> moze tiomocznik, albo siarczek sodu? Utlenianie dziala, bo siarka z
> iperytu po utlenienu traci wlasciwosci nukleofilowe i nie jest w
> stanie wspomagac podstawienia atomu chloru w lancuchu.
> A gdyby tak zamiast dezaktywowac siarke, zdezaktywowac chlory? A moze
> jedno i drugie? Zdezaktywowac chlory i jeszcze utlenic siarke.
>
> Skoro badales iperyt, jak sadzisz, czy latwo byloby podstawiac chlory
> [...]

  Witku!
  Cieszę się, że odpowiedziałeś na mój list. Cieszę się, że to właśnie Ty odpowiedziałeś na mój list, bo już nie raz czytałem Twoje bardzo kompetentne wypowiedzi na stronach ChemFana.

      Do niedawna myślałem, że o iperycie wiem prawie wszystko. Ale teraz coraz bardziej w to wątpię. W tym co napisałeś dziś jest b. wiele prawdy. Rzeczywiście, atomy chloru można dość łatwo "urwać" przy pomocy silnych nukleofili. Wyobraź sobie, że w do dziś aktualnych podręcznikach jest fatalny błąd!!:: autorzy podręczników twierdzą, że iperyt oddziaływując z alkoholanami traci atomy chloru i w wyniku substytucji powstaje taki podwójny eterosulfid. W wyniku moich badań przeprowadzonych w ramach grantu, okazało się, że tam żadna substytucja nie zachodzi, a jedynie eliminacja wg mechanizmu E1. W wyniku eliminacji powstaje sulfid diwinylowy i nic więcej!! Gdy tak mi wyszło w wyniku prowadzonych badań, zacząłem dociekliwiej czytać publikacje na ten temat i okazało się, że już dość dawno mgliście stwierdzano, że może zachodzić zarówno substytucja jak i eliminacja. Bo tak im wychodziło z teorii. Nie mieli wtenczas tak dobrej aparatury jak my teraz mamy. Dodam tylko, że aminy b. silnie katalizują reakcję eliminacji cząsteczek chlorowodoru z cząsteczek iperytu. Gdy masz roztwór alkoholanu w alkoholu, to reakcja biegnie dość szybko (kilka minut), a gdy dodasz do tego roztworu amin, a jeszcze lepiej poliamin (np.dietylenotriaminy), to po minucie iperytu nie ma. Iperyt z aminami i amoniakiem reaguje bardzo opornie, po dobie czasu nie ma żadnych zmian; zmiany pojawiają sie po wielu dniach (grupa aminowa podstawia się w miejsce at. chloru). Podobno w autoklawie, pod dużym ciśnieniem i w wysokiej temperaturze reakcja ta zachodzi z mierzalną szybkością.Ten rozdział badań uważam za zamknięty. Na razie!

      Witku!
  Tym utlenianiem tak mocno zainteresowałem się, bo chcę łączyć naukę z użytecznym zastosowaniem efektów badań (przyjemne z pożyt.). Wobraź sobie napisałem wniosek grantowy na badania procesów utleniania jako metody unieszkodliwiania iperytu (amerykański skrót iperytu to "HD"). Wiesz co mi recenzenci napisali? I recenzent (70 pkt/70 pkt): wspaniały pomysł, doskonały zespół z dużym dorobkiem itd. itp. II recenzent (68 pkt/70 pkt): zetknął się z pracami OPCW (org, do kontroli przestrz. konwenc. o zakazie broni chem.). Tenże recenzent twierdzi, że wie o tym, że na całym świecie trwają badania nad rozwiązaniem problemu szybkiego utleniania HD do związków nieszkod. dla L. i Śr. Twierdzi, że mój grant jest znakomity (to słowo wytłuszcza w treści rec.). I znalazł się III recenzent (jakiś niedouczony palant: pisze językiem całkowicie niemerytorycznym, uzywając słów: "jak sądzę", "wydaje mi się" "w zasadzie" iperyt jest już zbadany!!!!   Ręce opadają: KBN przyznaje rację palantowi!! - i wyrzuca do kosza pozostałe dwie recenzje, w których udowodniono, że takiebadania pozwolą nam, Polakom, dołaczyć do czołówki światowej . Teraz będę musiał te badania prowadzić własnym sumptem, bez wsparcia finansowego.

      No, dość tych żali: już wiem, że w czasie utleniania iperytu powstaje 20 związków (20 zidentyfikowanych przeze mnie), ale są też takie których na razie nie moge zidentyfikować, a także powstają produkty gazowe, których nie próbowałem identyfikować.

          Witku, przepraszam za ten zbyt długi tekst, jeśli odpowiesz na mojego prywatnego e-maila to myślę, że moglibyśmy dokładniej sprecyzować temat rozmowy.

          Serdecznie pozdrawiam,
  Staszek