Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Thu 05 Feb 2004 - 08:55:05 MET

> W wyniku moich badań
> przeprowadzonych w ramach grantu, okazało się, że tam żadna
> substytucja nie zachodzi, a jedynie eliminacja wg mechanizmu E1.

To dziwne, bo przeciez samo dzialanie (m. in. rakotworcze) iperytu opiera sie chyba na takim podstawieniu. Atomy chloru sa bardzo reaktywne, ze wzgledu na obecnosc siarki: http://www.trimen.pl/iperyt.png

Gdyby zamiast silnej zasady jką jest alkoholan wziasc slabozasadowy, ale znacznie bardziej nukleofilowy, tiol, siarczek czy nawet tiosiarczan sodu, to sadze, ze udaloby sie podstawic atomy chloru i zlikwidowac dzialanie iperytu. Nie zmienia to faktu, ze z takim produktem cos i tak trzeba by bylo zrobic. Oczywiscie bylby juz znacznie mniej szkodliwy.

> już dość dawno mgliście
> stwierdzano, że może zachodzić zarówno substytucja jak i eliminacja.
> Bo tak im wychodziło z teorii.

Nie sadze. Iperyt jest jednym z najstarszych BST i na pewno zostal zbadany bardzo dokladnie w każdą stronę. Co innego, ze wyniki badan mogly nie ujrzec swiatla dziennego lub zostac celowo zafalszowane i utajnione ( "ze wzgledu na bezpieczenstwo Państwa")

>Nie mieli wtenczas tak dobrej aparatury
> jak my teraz mamy.

tym bardziej nalezy im sie hołd za to, ze bez NMR, MS, HPLC i tym podobnych gadzetow mogli dokonywac niesamowitych rzeczy, jak okreslanie struktury alkaloidow czy ich totalna synteza. Prawde mowiac nie wyobrazam sobie jak to bylo mozliwe, ale to tylko taka mala dygresja.

> Tym utlenianiem tak mocno zainteresowałem się, bo chcę łączyć
> naukę

Mam wrażenie, ze Tobie bardziej zależy na tym utlenianiu niz na niszczeniu iperytu :-)
Ale moze sie myle.

> Ręce opadają: KBN przyznaje rację palantowi!! - i wyrzuca do kosza
> pozostałe dwie recenzje, w których udowodniono, że takiebadania
> pozwolą nam, Polakom, dołaczyć do czołówki światowej .

Co zrobic. KBN potrafi czasem sie popisac. Kiedys przyznali grant jakiemus browarowi na badania nad produkcja piwa.

Napisz o tym do redakcji jakiegos pisma, moze zrobią reportaż. Teraz czasy wojenne i tematyka jest nośna, a z zamowien w Iraku nici, moze zatem daloby sie wypromowac polską technologie niszczenia irackiej bronii masowej zagłady. Tylko tej broni jakoś nie ma...

> Teraz będę
> musiał te badania prowadzić własnym sumptem, bez wsparcia finansowego.

Albo jestes milionerem, albo masz nielimitowany darmowy dostep do urzedzen. Nie wyobrazam sobie jak takie badania mozna przeprowadzic wlasnym sumptem.

> 20 związków (20 zidentyfikowanych przeze mnie), ale są też takie

Nieźle, 20 niegazowych produktów? Troche duzo. Czyli w sumie proces daje jakąs smołę, która sama w sobie moze stanowic problem. Nie rokuje mu to za dobrze.

> których na razie nie moge zidentyfikować, a także powstają produkty
> gazowe, których nie próbowałem identyfikować.

Ja bym sie spodziewal, ze w wyniku utleniania (zwlaszcza agresywnego) głównie produktów gazowych.

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/