Autor: Andrzej Kasperowicz (andyk_at_spunge.org)
Data: Tue 03 Feb 2004 - 00:05:27 MET

> Na drogi juz od dawna jest wysypywana ta właśnie sól (bo po pierwsze
> bardziej obniza temperaturę topnienia = zamarzania wody. I wcale nie jest

Bardziej od CaCl2 to nie. 100 g sniegu i 33 g NaCl daje Tk=-20,2 st. C

> Korozja jest wywoływana zarówno przez roztwory kwasów jak i roztwory
> soli. Oba roztwory są elektrolitami, a korozja "lubi" elektrolity. Jeśli
> nie wierzysz, że na drogi wysypywany jest piasek skażony za pomocą CaCl2 -
> zadzwoń do służb, które to robią i ze zdziwieniem przekonasz się, ze mam
> rację. To dziennikarz z "Wyborczej" z braku kompetencji coś namieszał
> (jak to już wcześniej podawałem - wyprodukował profesjonalną kaczkę). Z

Te slowa, ktore poprzednio zacytowalem gazeta przypisuje inż. Januszowi Amanowiczowi - jednemu z wynalazcow.

Mowil tez:
http://serwisy.gazeta.pl/nauka/1,34148,1892747.html " Przez 14 dni zanurzaliśmy płytki ze stali ocynkowanej oraz stalowe gwoździe w roztworze na bazie naszego wynalazku. Nie pokryły się rdzą. W przypadku zanurzenia w samym chlorku wapnia czy sodu bez dodatkowych komponentów płytka i gwoździe korodowały. Substancja byłaby też przyjazna środowisku - preparat po połączeniu z wodą powstałą z rozpuszczonego śniegu lub lodu tworzy roztwór wodny o odczynie pH zbliżonym do obojętnego - mówi Janusz Amanowicz."

Ponadto "Wynalazcy twierdzą jednak, że ich substancja zapobiegnie rozsadzaniu asfaltu przez wodę w szczelinach."

"- Mamy już pierwsze wyniki badań potwierdzające dobroczynny wpływ na asfalt mieszaniny chlorku wapnia i wodorofosforanu amonowego (tani i powszechnie stosowany jako nawóz). Roztwór wodny tej mieszaniny wnika w szczeliny w asfalcie, tam krystalizuje, uszczelniając strukturę. Zabezpiecza je tym samym przed wnikaniem wody w szczeliny - tłumaczy Janusz Amanowicz."

"- Z wstępnej analizy wynika, że jest to projekt drogi, o wiele droższy niż powszechnie stosowana sól. Dlatego trudno powiedzieć, czy zlecimy badania nad tym pomysłem - mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA. W Ministerstwie Środowiska projektowi przyglądają się eksperci."

"Ostatnią nowością jest stosowanie soli zwilżonej, dzięki czemu szybciej zaczyna się proces topnienia śniegu. Sól ta ponadto nie jest zdmuchiwana przez wiatr i lepiej się trzyma powierzchni. Dzięki temu, że zawartość soli w tej zwilżonej mieszaninie soli i solanki wynosi 76 proc., pozwala to stosować ogólnie mniej soli na metr kwadratowy przy porównywalnych efektach jak dla soli suchej."

ak