Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Mon 02 Feb 2004 - 21:55:10 MET

   > niz NaCl czy KCl (powoduje slabsze zasolenie gleb, rosliny w wiekszych

> O to wyjqtkowo zly "strzal".
> Chlorek wapnia ma odczyn silnie kwasny (ulega hydrolizie, sol slabej
zasady
> i silnego kwasu).
> Pomijajqc to, ze splukiwany wodami opadowymi, czy roztopami bedzie
silnie
> zakwaszal okoliczne gleby,
> - to jeszcze do tego jest silnym, agresywnym czynnikiem korozyjnym.
> Ja, swoim samochodem tras tak odladzanych unikalbym jak ognia .....,
> Juz widze stan "progow" i blach - po takiej kuracji ....,

> [...]

  Masz rację co do pH roztworów wodnych CaCl2 w porównaniu do pH roztworów NaCl. I tyle. Ale:
  1. Na drogi juz od dawna jest wysypywana ta właśnie sól (bo po pierwsze bardziej obniza temperaturę topnienia = zamarzania wody. I wcale nie jest droga, bo jest to produkt uboczny przy produkcji sody metodą amoniakalną.
  2. Korozja jest wywoływana zarówno przez roztwory kwasów jak i roztwory soli. Oba roztwory są elektrolitami, a korozja "lubi" elektrolity. Jeśli nie wierzysz, że na drogi wysypywany jest piasek skażony za pomocą CaCl2 - zadzwoń do służb, które to robią i ze zdziwieniem przekonasz się, ze mam rację. To dziennikarz z "Wyborczej" z braku kompetencji coś namieszał (jak to już wcześniej podawałem - wyprodukował profesjonalną kaczkę). Z powazaniem, Stanisław