Autor: Andrzej Kasperowicz (andyk_at_spunge.org)
Data: Tue 03 Feb 2004 - 19:40:38 MET

> Po lekturze doniesień prasowych jasne dla mnie było, że nie chodzi tu
> o hydrat, gdyż on, wiążąc się z wodą z lodu, powoduje silne oziębienie
> mieszaniny.

I jej stopienie.

> Chodzić mogło tylko o przypadek, kiedy wydziela się ciepło
> potrzebne do stopienia śniegu. Ciepło to jest dostarczane w wyniku
> tworzenia hydratu. Stopiony śnieg tworząc słoną wodę (breję) nie
> zamarza tak łatwo.

Jakiej ilosci bezw. CaCl2 nalezaloby uzyc, aby w temp. dajmy na to -5 st C stopic przecietna ilosc sniegu jaka zwykle spotykamy na drodze po burzy snieznej? A gdy juz go stopimy to ile czasu uplynie zanim cieplo z uwadniania CaCl2 sie rozproszy? Co zapobiegnie - po rozproszeniu sie tego ciepla - przed zamienieniem sie breji w twarde bryly lodu skoro rzekomo tylko cieplo hydratacji odpowiada za jej utworzenie sie?

Jak juz ktos Krzysztof wspomnial ilosc ciepla jaka powstanie na skutek hydratacji CaCl2 przy ujemnych temperaturach bedzie za mala aby stopic snieg. Przeciez nie mieszamy sniegu i CaCl2 wagowo pol na pol. Tak jak w przypadku NaCl rowniez w przypadku CaCl2 za topienie sie sniegu odpowiada efekt entropowy, a nie egzotermiczny.

> Najlepiej zerknąć do źródła:
> http://www.kbn.gov.pl/pub/kbn/eureka/0334/92ZUD.html

Efekt egzotermiczny byc moze wspomaga topienie sniegu jak twierdza pod tym linkiem, ale zapewne nie jest on za to topienie odpowiedzialny przy takich ilosciach CaCl2 jakie by wysypywano na osniezone drogi. Nie maja sie tez czym chwalic, ze ich wynalazek powoduje zamarzanie wody w nizszej temp. niz r-ry NaCl, bo takie sa wlasciwosci r-row CaCl2 i NaCl - bez ich wynalazku tez juz tak bylo - odpowiednie dane podawalem w poprzednich postach.

Jesli jestes odmiennego zdania to poprosze o link do pracy naukowej, ktora udowadnia, ze topienie sie sniegu od CaCl2 jest spowodowane czynnikiem egzotermicznym, a nie entropowym. :P

> Tamże telefon do autorów - możecie pogadać :-D

Po co, skoro widac, ze sie nie znaja. :>

To jest wlasnie moim zdaniem najgorsze - tym razem to nie dziennikarze zawiedli, lecz sami wynalazcy... od siedmiu bolesci.

To na takie rzeczy ida pieniadze z KBNu...? :/

> Mam nadzieję, że wszystko będzie jasne,

Dla mnie caly czas jest, mam nadzieje, ze teraz bedzie rowniez dla Ciebie. ;P

ak