Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Mon 02 Feb 2004 - 18:24:28 MET

> No tak - a w niższej proces zostanie zainicjowany ciepłem tarcia
> opon samochodów, tak samo jak to jest z NaCl/KCl.

Sluchajcie, przeciez uklady woda(lod)/sol maja nizsza temperature topnienia (krzepniecia) niz sama woda, np. woda/NaCl ok. -26C (chyba?), wiec proces "topnienia" sniegu pod ich wplywem polega wlasnie na tym, ze w temp. np. -10C uklad taki jest ciecza (czyt. breją :-). Sama egzotermiczna hydratacja ma tutaj raczej drugorzedne znaczenie, bowiem wydzielone cieplo szybko sie rozproszy w otoczeniu.
Inna sprawa jest to, ze CaCl2 jest znacznie bezpieczniejszy dla srodowiska niz NaCl czy KCl (powoduje slabsze zasolenie gleb, rosliny w wiekszych ilosciach wykorzystuja Ca2+ niz Na+, poza tym Ca2+ latwiej jest wiazany z kompleksami glebowymi).

Kazik Warmiński