Autor: sercheese_at_poczta.onet.pl
Data: Sat 08 Nov 2003 - 09:27:46 MET

Krzysiek@
"Z tego co wiem to stężone kwasy powodują pasywację, nie rozcieńczone." no i to by sie zgadzalo ze stwierdzeniem: "W cysternach aluminiowych mozna przewozic stezony kwas siarkowy (VI)." bo glin ulegalby pasywacji i nie byloby dalszej reakcji ale nie zgadza sie z Panem Bielanskim: "Dzieki jej obecnosci metal staje sie odporny na dzialanie wody i rozcienczonych kwasow." Chyba, ze to zle rozumiem i tlenek glinu powstaje w innych okolicznosciach (w innej reakcji) i dopiero potem jest reakcja z rozcienocznym kwasem siarkowym (VI). To by wyjasnialo, ze warstewka ochronna tlenku glinu juz jest i dlatego rozcienczony kwas siarkowy (VI) nic tu juz nie zdziala. a ten tekst zostaje poddany wiarygodnosci: "Warstewka ta moze zostac zniszczona tylko przy pomocy mocnych zasad i mocnych kwasow." No bo skoro to mocne kwasy powoduja pasywacje, to niemozliwe zeby i one ja niszczyly, racja?

Dzieki za odpowiedz! :)
Milego dnia!
Adam