Autor: Andrzej Kasperowicz (andyk_at_termisoc.org)
Data: Mon 20 Oct 2003 - 10:58:49 MET DST

> W takim wypadku ja jednak stawiam na tlenek glinu, coprawda jest szary, ale
> na wilgotnym reczniku zostawi czarne slady, a co do wplywu Glinu na OUN to

Moze nie tyle tlenek glinu co nawet sam glin (gdy sie jego powierzchnia zrobila matowa) lub zanieczyszczenia w postaci innych metali, ktore sie w nim znajduja (roztwarzajac aluminium w NaOH zawsze troche czarnych zanieczyszczen zostanie) po nadtrawieniu powierzchni aluminiowego naczynia w wysokiej temperaturze z udzialem H2O (a wlasciwie pary i czesciowo r-ru) z ziemniakow.

A co do przypalania, nikt tam nie musial nic celowo przypalic, laznie olejowe osiagaja przeciez temperatury znacznie przekraczajace 100 st. C, wiec w takich temperaturach jakis cienki film substancji organicznych z ziemniakow zawsze moze przylgnac do aluminium i sie zweglic. Chociaz byc moze bardziej prawdopodobna jest wersja pierwsza, z nadtrawieniem. Czy po przetarciu powierzchnia naczynia nie jest juz blyszczaca lecz matowa?

> Z tego co znalazlem w int, ten link jest najprostszym wytlumaczniem
> toksycznosci aluminium.
> http://www.bio.unipd.it/~zatta/satoshi.htm

Nawet na Chemfanie od dawien dawna jest na ten temat artykul: http://chemfan.pg.gda.pl/Publikacje/Aluminium.html

ak