Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Tue 29 Jul 2003 - 16:05:26 MET DST

> .I tak
>

> Drogi Chemiku
> Co do dodatkow do zywnosci to probuje znalezc :
> "Zarzadzenie Ministerstwa Zdrowia i Opieki Spolecznej z
> 27 grudnia 2000 : <<Substancje dodatkowe do zywnosci wedlug ich
> funkcji>> "
> tylko jeszcze mi sie nie poszczescilo.
> Kwas mrowkowy HCOOH i jego estry sa dodawane do slodkich sokow
> owocowych jako konserwanty (srodki przedluzajace termin
> przydatnosci do spozycia) - wg Duzych tablic chemicznych
> Mizerskiego z 1997 roku.

Drogi kolego, a co ma wspólnego kwas mrówkowy z antranilanem metylu i nikotynianem metylu? Czegos tu nie zrozumialem. Poza tym z tego co wiem mrówczany w Polsce sa niedozwolone do stosowania jako dodatki do zywnosci. Cytowane przez Ciebie rozporzadzenie brzmi dokladnie:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 27 grudnia 2000 r. w sprawie wykazu dopuszczalnych ilości substancji dodatkowych i innych substancji obcych dodawanych do środków spożywczych lub używek, a także zanieczyszczeń, które mogą znajdować się w środkach spożywczych lub używkach. (Dz. U. z 2001 r. Nr 9, poz. 72)

Mozna je znalezc m.in. na stronie Wydawnictwa ABC: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/0072.htm Bylo tez kilka zmian tego rozporzadzenia, m.in.: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2001/0464.htm

Kazik Warmiński

UWM w Olsztynie