Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 28 Jul 2003 - 22:53:40 MET DST

Witam !!!

Ostatnio przeprowadzałem serie eksperymentow z redukcją nitrobenzenu w środowisku zasadowym , różne warunki , różne reduktory.

W trakcie jednego doświadczenia redukowałem Zn (nie był to pył cynkowy tylko blacha Zn pocięta w kwadraciki 5 na 5 mm - mniej, więcej) Zn) mieszaninę H20 - NaOH - C6H5NO2. A ponieważ nitrobenzen nie miesza się z wodą więc całość ogrzewałem łagodnie do wrzenia pod chłodnicą zwrotną. Nitrobenzen intensywnie redukował się do czerwono-brązowych produktuktów co nie było żadnym zaskoczeniem.

Za to bardzo zaskoczył mnie kolor cieczy jaka skraplała się w chłodnicy. Była ona intensywnie zielona, zielona jak trawa.

Nie zdziwiłbym się gdyby kolor był żółty, pomarańczowy albo czerwony ale zielony !!!
I wtedy przypomniałem sobie że podobno monomer nitroZObenzenu

           C6H5NO
ma taką barwę a dimer jest bezbarwny i to by się zgadzało bo bagietka zwilżona cieczą odbarwiała się ( z zielonego) w miarę jak stygła.

A dlaczego o tym wszystkim piszę bo wszystkie książki jakie czytałem wmawiały mi że pierwszy produkt redukcji nitrobenzenu czyli nitrozobenzem jest tak nie trwały że szybko redukuje się do fenylohydroksyloaminy i nie da się go wyodrębnić z miejsca reakcji !!!

W moim doświadczeniu powstawał on w sporych ilościach zakładając oczywiście że jest to nitrozobenzen.

Może ktoś słyszał o otrzymywaniu nitrozobenzenu z nitrobenzenu a nie innych substratów.

Miłego odpoczynku wakacyjnego dla wszystkich życzy

Tomasz Żyguła
e-mail thomrt_at_poczta.onet.pl