Autor: Pawel Pawlowicz KCh (Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL)
Data: Fri 27 Sep 2002 - 09:53:19 MET DST

On 26 Sep 02, at 19:19, Kazimierz Warmiński wrote:

> Witam ponownie!
>
> Jesli nie macie mnie jeszcze dosyc to przeczytajcie ten list.
> Tym razem ja mam problem. Ostatnio wymienialismy okna ze szwagrem u
> moich teściow w starym, poniemieckim domu. W jednym z nich znalezlismy
> sporo fragnentow gazety lokalnej z 1930 i 1931 roku ("Goldaper Zeitung").
> Wiekszosc z nich jest w dobrym stanie. Jedynie sa pogniecione. Niektore z
> nich sa niestety zabrudzone czyms w rodzaju ziemi, substancji organicznej,
> kurzu - po prostu brud. Czy mozna tak stary papier gazetowy oczyscic na
> [...]

Widzialem w PKZ jak pani wkladala stare papiery do roztworu nadmanganianu potasu, a pozniej, dla usuniecia dwutlenku manganu, do roztworu kwasu szczawiowego. Efekt byl znakomity. Sam jednak nie mam zadnych doswiadczen w tym wzgledzie, a cala moja wiedza wynika z odpowiedzi tejze pani na moje pytanie.

Pozdrawiam,
Pawel