Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Fri 27 Sep 2002 - 16:55:42 MET DST

> Co mi grozi jezeli bede codziennie przez 8h na dzien, 5dni w
tygodniu
> przez miesiac siedzial nad kuweta z nitro i wdychal opary?

Przeczytaj jeszcze raz ostatni moj list, w którym podałem fragmenty Kart Charakterystyk acetonu, octanu n-butylu i toluenu, a szczególnie informacje dotyczące OBJAWOW ZATRUCIA PRZEWLEKLEGO, czyli takiego, ktore ujawni sie po pewnym czasie po narazeniu dlugotrwalym. Jak z nich wynika rozpuszczalniki te powoduja glownie wysuszenie skory i podraznienia ukladu oddechowego, a w przypadku toluenu i acetonu takze zaburzenia ze strony ukladu nerwowego. Toluen poza tym uszkadza watrobe.

W "Toksykologii" pod red. Senczuka (PZWL 1990) o toksycznosci przewleklej acetonu mozna przeczytac: "Dominuja objawy niezytu gornych drog oddechowych, rozwija sie niedokrwistosc oraz zmiany w krwinkach bialych. Obserwuje sie zmniejszenie laknienia, ogolne oslabienie oraz zapalenie spojowek". W przypadku przekroczenia stezenia smiertelnego (LC50 od ok. 38 do 50 g/m3) "smierc nastepuje zwykle na skutek porazenia ukladu nerwowego". Wczesniej zostaja uszkodzone nerki i watroba.
Dzialanie toksyczne toluenu - jak podaje Senczuk - charakteryzuje sie przede wszystkim zaburzeniami ukladu nerwowego. W zatruciu przewleklym obsewuje sie ponadto zmniejszenie liczby krwinek czerwonych i zmiane ich wielkosci i ksztaltu, a takze zmniany w liczbie krwinek bialych, uszkodzenie watroby. U osob przewlekle zatrutych toluenem wystepuje zwiekszona wrazliwosc na alkohol etylowy. Oberwowano takze zwiekszony odsetek chorob psychicznych u emerytowanych pracownikow narazonych na toluen.

Chyba Ci wystarczy? Oczywiscie jesli bedzie to tylko miesiac to "pol biedy". Gorzej bedzie jak bedziesz narazony przez dluzszy czas. Czy opisane objawy i skutki wystapia u Ciebie bedzie zalezalo od wielu czynnikow m.in.:

* czasu ekspozycji
* stezenia i dawki wchlonietej
* indywidualnych zdolnosci organizmu do detoksykacji tych substancji
(czynnik osobniczy)
* ogolnego stanu zdrowia (ocenianego przed narazeniem) * interakcji z innymi substancjami (np. alkoholem, lekami, witaminami itp.)

To wszystko sprawia, ze u jednego pracownika moze wystapic tylko przemijacy zawrot glowy, a inny przejdzie na tamten swiat lub bedzie mial uszkodzona watrobe. Trudno jest okreslic to w procentach. Toksykologia opisuje przewaznie wszystkie znane na calym swiecie przypadki zatruc, nawet jesli bedzie to tylko jeden odosobniony. Nie musi u Ciebie wystapic uszkodzenie watroby, ani uposledzenie czynnosci ukladu krwionosnego, ale trzeba sie z tym ryzykiem liczyc.

W kazdym razie ani zdrowy rozsadek ani przepisy nie pozwalaja na tak dlugotrwale narazenie na owe rozpuszczalniki bez rozeznania co do stezen oraz bez zabezpieczen. Decyzja nalezy do Ciebie czy sie upomnisz o swoje prawa, czy tez nie.
Ponizej podaje WYMAGANIA DOTYCZACE SRODKOW OCHRONY INDYWIDUALNEJ zawarte w Kartach Charakterystyk Substancji Niebezpiecznych odnosnie acetonu i octanu n-butylu (dla toluenu zamieszczone sa w poprzednim liscie).

Kazik

Kazimierz Warminski
kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl

PS.

"ACETON
Wymagania dotyczące środków ochrony indywidualnej Gdy stężenie substancji jest ustalone i znane, doboru środków ochrony indywidualnej należy dokonywać z uwzględnieniem stężenia substancji występującego na danym stanowisku pracy, czasu ekspozycji oraz czynności wykonywanych przez pracownika, na podstawie katalogu "Środki ochrony indywidualnej" wydawanego przez Centralny Instytut Ochrony Pracy.

W sytuacji awaryjnej, jeśli stężenie substancji na stanowisku pracy nie jest znane, stosować środki ochrony indywidualnej o najwyższej zalecanej klasie ochrony. Odzież ochronna z materiałów powlekanych kauczukiem butylowym lub vitonem, antyelektrostatyczna; rękawice z kauczuku naturalnego, obuwie wykonane z neoprenu; gogle chroniące przed kroplami cieczy (w przypadku stosowania półmaski); pochłaniacz specjalny typu AX po skompletowaniu z maską lub półmaską; jeśli stężenie związku jest większe niż 1% obj. lub występuje niedobór tlenu w powietrzu, stosować odzież gazoszczelną powlekaną kauczukiem butylowym lub vitonem, antyelektrostatyczną, z izolującym sprzętem ochrony układu oddechowego."

OCTAN n-BUTYLU
[...]

W sytuacjach awaryjnych, odzież ochronna z materiałów powlekanych w wersji antyelektrostatycznej oraz rękawice i buty z kauczuku nitrylowego, gogle ochronne, sprzęt filtrujący z pochłaniaczem par organicznych lub pochłaniaczem wielogazowym.

Centralny Instytut Ochrony Pracy"