Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 26 Sep 2002 - 19:19:54 MET DST

Witam ponownie!

Jesli nie macie mnie jeszcze dosyc to przeczytajcie ten list. Tym razem ja mam problem. Ostatnio wymienialismy okna ze szwagrem u moich teściow w starym, poniemieckim domu. W jednym z nich znalezlismy sporo fragnentow gazety lokalnej z 1930 i 1931 roku ("Goldaper Zeitung"). Wiekszosc z nich jest w dobrym stanie. Jedynie sa pogniecione. Niektore z nich sa niestety zabrudzone czyms w rodzaju ziemi, substancji organicznej, kurzu - po prostu brud. Czy mozna tak stary papier gazetowy oczyscic na mokro, bo metoda "na sucho" nie daje dobrych efektow. Myslalem o detergentach, roztworze nadtlenku wodoru, ale troche sie obawiam, aby mi sie nie rozpadla. Oczywiscie moge to sprawdzic na jakiejs wspolczesnej gazecie drukowanej na gorszym papierze (z zawartoscia ligniny), ale czy przypadkiem czas (70 lat) nie dokonal zbyt powaznych zmian w strukturze wlokien?

Moze ktos z Was "bawil" sie kiedys w konserwatora eksponatow z tych lat. Co robic? Jak je oczyscic i zakonserwowac?

Przypominam sobie, ze w ktorejs z ksiazek Stefana Sekowskiego cos o tym bylo, ale nie pamietam w ktorej. Obecnie nie mam ich przy sobie. A moze lepiej oddac je w rece specjalistów? No tak, ale to kosztuje i czy warto. Nie maja one chyba zbyt wielkiej wartosci, poza satysfakcja.

Kazik

Kazimierz Warminski
kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl