Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 26 Sep 2002 - 18:13:37 MET DST

> Co moze mi grozic od takiego ciaglego wdychania tych oparow. Jakie
schorzenia
> lub nieodwracalne zmiany moze wywolac "nitro" w ludzkim organizmie?

Podaje ponizej informacje zawarte w kartach charakterystyk substncji niebezpiecznej (wydanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy w 2001r.). Odnosza sie one rzecz jasna do czystych zwiazkow. Jesli chodzi o aceton i octan n-butylu to nie jest tak zle. Gorzej to wyglada z TOLUENEM, ktory - jak twierdzi Witek Mozga - moze byc skladnikiem rozpuszczalnika "nitro". Na koncu zamieszczone sa informacje o "srodkach ochrony indywidualnej" przy pracy z toluenem. Warto sie zapoznac. Zreszta obecnie kazdy pracodawca zobowiazany jest zapoznawac pracownika z kartami charakterystyk substancji niebezpiecznej, ktorych fragmenty zamiszczam ponizej. Jak chcesz to przesle Ci pelne karty.

Kazik

Kazimierz Warminski
kazet_at_uwm.edu.pl
Uniwersytet Warminsko-Mazurski w Olsztynie www.uwm.edu.pl

[1] ACETON "Klasa toksyczności

Substancja nie umieszczona w wykazach A i B MZiOS. Substancja wysoce łatwo palna i drażniąca wg kryteriów klasyfikacji UE. Substancja nie umieszczona w wykazach czynników rakotwórczych i prawdopodobnie rakotwórczych dla ludzi (wg rozporządzenia MZiOS z 11 września 1996 r.).
Substancja nie była oceniana pod względem działania rakotwórczego przez IARC. Stężenia oraz dawki śmiertelne i toksyczne

Próg wyczuwalnoúci zapachu - 484-968 mg/mł

LD50 (szczur, doustnie) - 7400 mg/kg
LC50 (szczur, inhalacja) - 50100 mg/mł (8 h)
LD50 (królik, skóra) - 20000 mg/kg
LCL0 (szczur, inhalacja) - 38720 mg/mł (4 h)
TCL0 (człowiek, inhalacja) - 1210 mg/mł

Działanie toksyczne i inne szkodliwe działanie biologiczne na ustrój człowieka: substancja drażniąca, działa depresyjnie na ośrodkowy układ nerwowy.

Drogi wchłaniania: przez drogi oddechowe, z przewodu pokarmowego.

Objawy zatrucia ostrego: pary w stężeniach bliskich NDSCh wywołują łzawienie i ból oczu, zaczerwienienie spojówek, kaszel, uczucie pieczenia w gardle i nosie. W większych stężeniach wywołują ból i zawroty głowy, uczucie osłabienia, mdłości, wymioty. Pod wpływem par acetonu o bardzo dużym stężeniu może dojść do zaburzeń oddychania, utraty przytomności i śmierci. Skażenie skóry ciekłym acetonem może wywołać miejscowe zaczerwienienie i ból, swędzenie skóry. Skażenie oczu wywołuje ból, zaczerwienienie spojówek, łzawienie. Drogą pokarmową wywołuje ból gardła, przełyku, bóle brzucha; mogą wystąpić objawy jak w zatruciu inhalacyjnym.

Objawy zatrucia przewlekłego: zapalenie błon śluzowych dróg oddechowych, zawroty głowy i osłabienie. Aceton powoduje odtłuszczenie skóry mogące prowadzić do jej stanów zapalnych."

[2] OCTAN n-BUTYLU
"Klasa toksyczności

Substancja nie umieszczona w wykazach A i B MZiOS. Substancja umieszczona w załączniku 2 do rozporządzenia MZiOS z 21 sierpnia 1997 r. (łatwo palna).
Substancja nie umieszczona w wykazach czynników rakotwórczych i prawdopodobnie rakotwórczych dla ludzi (wg rozporządzenia MZiOS z 11 września 1996 r.)
Substancja nie oceniana pod względem działania rakotwórczego przez IARC. Stężenia oraz dawki śmiertelne i toksyczne

Próg wyczuwalnoúci zapachu - 2,90-10 mg/mł

LD50 (szczur, doustnie) - 14000 mg/kg
LC50 (szczur, inhalacja) - 9660 mg/mł (4 h)
LD50 (królik, skóra) > 5000 mg/kg
TCL0 (człowiek, inhalacja) - 966 mg/mł

Działanie toksyczne i inne szkodliwe działanie biologiczne na ustrój człowieka: substancja drażniąca, działa słabo depresyjnie na ośrodkowy układ nerwowy.

Drogi wchłaniania: przez drogi oddechowe, z przewodu pokarmowego.

Objawy zatrucia ostrego: w postaci par w dużych stężeniach może wywołać łzawienie oczu i zaczerwienienie spojówek. W stężeniach przekraczających dopuszczalne stężenie chwilowe może ponadto wywołać nasilający się stopniowo ból głowy, uczucie upojenia (jak alkohol), zaburzenia świadomości, cofające się powoli po przerwaniu narażenia. Skażenie skóry ciekłym octanem powoduje jej zaczerwienienie, jeżeli kontakt się przedłuża. Skażenie oczu ciekłym octanem wywołuje łzawienie i ból oczu, zaczerwienienie spojówek. Drogą pokarmową może wywołać mdłości i objawy jak w zatruciu inhalacyjnym.

Objawy zatrucia przewlekłego: podrażnienie i wysuszenie skóry."

[3] TOLUEN "Klasa toksyczności
Substancja umieszczona w wykazie B MZiOS. Substancja wysoce łatwo palna i szkodliwa wg załącznika 2 do rozporządzenia MZiOS z 21 sierpnia 1997 r. Substancja nie umieszczona w wykazach czynników rakotwórczych i prawdopodobnie rakotwórczych dla ludzi (wg rozporządzenia MZiOS z 11 września 1996 r.).
Substancja nie może być sklasyfikowana jako rakotwórcza dla ludzi wg IARC (grupa 3).

Stężenia oraz dawki śmiertelne i toksyczne

Próg wyczuwalnoúci zapachu - 8 mg/mł

LD50 (szczur, doustnie) - 5000 mg/kg
LC50 (szczur, inhalacja) - brak danych
LD50 (królik, skóra) - 12124 mg/kg
LCL0 (szczur, inhalacja) - 15320 mg/mł (4 h)

Działanie toksyczne i inne szkodliwe działanie biologiczne na ustrój człowieka: substancja drażniąca. Działa depresyjnie na ośrodkowy układ nerwowy.

Drogi wchłaniania: przez drogi oddechowe, skórę, z przewodu pokarmowego.

Objawy zatrucia ostrego: w postaci par w stćýeniach przekraczajŕcych NDS moýe wywoůywaă ůzawienie oczu, kaszel, ból i zawroty gůowy. W stćýeniach ok. 3000 mg/mł mogŕ wystŕpiă zaburzenia równowagi i koordynacji ruchów, stan zbliýony do upojenia alkoholowego z pobudzeniem, nastćpnie sennoúciŕ. Utrata przytomnoúci moýe wystŕpiă w naraýeniu na toluen w bardzo wysokim stćýeniu (ponad 18000 mg/mł). W przebiegu zatrucia mogŕ nastŕpiă zaburzenia przewodnictwa w mićúniu sercowym, arytmia, migotanie komór, úmieră. Nastćpstwem moýe być uszkodzenie wątroby, nerek, ośrodkowego układu nerwowego, zapalenie płuc. Skażenie skóry ciekłym toluenem może wywołać miejscowe jej zaczerwienienie, swędzenie. Skażenie oczu ciekłym toluenem wywołuje ból, zaczerwienienie spojówek. Drogą pokarmową może wywołać objawy jak w zatruciu inhalacyjnym o różnym nasileniu i następstwach. Dawka toksyczna wynosi 0,5-1,0 g/kg masy ciała (tj. 35-70 ml).

Objawy zatrucia przewlekłego: zaburzenia ze strony ośrodkowego układu nerwowego - zaburzenia emocjonalne, zaburzenia koordynacji ruchów. Może powodować uszkodzenie wątroby; zapalenie skóry objawiające się jej wysuszeniem, zaczerwienieniem i pękaniem.

8. KONTROLA NARAŻENIA/ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ Wymagania dotyczące wentylacji

Niezbędna wentylacja miejscowa wywiewna, usuwająca pary z miejsc ich emisji, oraz wentylacja ogólna pomieszczenia. Otwory zasysające wentylacji miejscowej przy płaszczyźnie roboczej lub poniżej. Wywiewniki wentylacji ogólnej w górnej części pomieszczenia oraz przy podłodze. Instalacje wentylacyjne muszą odpowiadać warunkom ustalonym ze względu na niebezpieczeństwo pożaru lub wybuchu.

Najwyższe dopuszczalne stężenia

NDS 100 mg/mł
NDSCh 350 mg/mł
NDSP - Oznaczanie w powietrzu na stanowiskach pracy

PN-78/Z-04115. ark. 01 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości toluenu. Oznaczanie toluenu na stanowiskach pracy metodą chromatografii gazowej.

PN-89/Z-04023. ark. 02 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości (w mieszaninach) szkodliwych substancji wydzielających się z wyrobów lakierowych nitrocelulozowych. Oznaczanie acetonu, alkoholi: etylowego, n-butylowego, izobutylowego, etoksyetylowego, butoksyetylowego; octanów: etylu, n-butylu, etoksyetylu, toluenu i ksylenu na stanowiskach pracy metodą chromatografii gazowej.

Wymagania dotyczące środków ochrony indywidualnej

Gdy stężenie substancji jest ustalone i znane, doboru środków ochrony indywidualnej należy dokonywać z uwzględnieniem stężenia substancji występującego na danym stanowisku pracy, czasu ekspozycji oraz czynności wykonywanych przez pracownika, na podstawie katalogu "Środki ochrony indywidualnej" wydawanego przez Centralny Instytut Ochrony Pracy.

W sytuacji awaryjnej, jeśli stężenie substancji na stanowisku pracy nie jest znane, stosować środki ochrony indywidualnej o najwyższej zalecanej klasie ochrony.

Odzież ochronna z materiałów powlekanych vitonem, antyelektrostatyczna; rękawice z polialkoholu winylowego, obuwie wykonane z neoprenu; gogle chroniące przed kroplami cieczy (w przypadku stosowania półmaski); pochłaniacz typu A po skompletowaniu z maską lub półmaską; jeśli stężenie związku jest większe niż 1% obj. lub występuje niedobór tlenu w powietrzu, stosować odzież gazoszczelną powlekaną vitonem, antyelektrostatyczną, z izolującym sprzętem ochrony układu oddechowego.

Centralny Instytut Ochrony Pracy"