Autor: Pawel Pawlowicz KCh (Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL)
Data: Thu 26 Sep 2002 - 11:32:13 MET DST

On 25 Sep 02, at 10:33, Pawel Malinowski wrote:

> Drodzy subskrybenci szacownego chemfana! Mam drobny problem natury
> bardziej moze fizycznej niz chemicznej, ale mam nadzieje, ze ktos mi
> poradzi: Istnieje wzor na czas ladowania akumulatorow czas = ladunek[mAh]
> * wspolczynnik 1.5 / napiecie wyjsciowe ladowarki na przyklad mam ogniwa
> 1850mAh i ladowarke 100 mA. Ze wzoru wychodzi, ze mam ladowac okolo 27h. I
> teraz nastepuje moje pytanie: czy ta wartosc jest dla jednego ogniwa, czy
> dla czterech(tyle bowiem mozna ladowac na raz)? bede wdzieczny za
> jakiekolwiek wskazowki pozdrawiam Pawel Malinowski

Jesli ogniwa polaczone sa szeregowo, przez wszystkie plynie taki sam prad. Wowczas ladunek wladowany w kazde ogniwo jest jednakowy. Jesli ogniwa roznia sie od siebie (a zawsze nieco sie roznia), moze to byc przyczyna problemow. Jednak przy tak malym pradzie ladowania nie powinno byc klopotow, akumulatory NiCd lub NiMH sa odporne na przeladowanie malym pradem. Czas ladowania baterii powinien byc rowny pojemnosci podzielonej przez PRAD ladowania. Czynnik 1.5 (czasem podaje sie 1.4) wynika z malej sprawnosci akumulatora. Trzeba wiec ladowac zestaw akumulatorow przez 27 godzin i nie przejmowac sie niczym, no, moze warto jednak pamietac o efekcie pamieciowym, zwlaszcza przy NiCd.

Pozdrawiam,
Pawel