Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Mon 19 Aug 2002 - 12:47:05 MET DST

Witam,

przeprowadziliśmy pewne testy i oto wyniki

ślepa próba z acetonem i izopropanolem dala wynik pozytywny, z butanolem negatywny.

kwas malonowy HOOC-CH2-COOH wynik negatywne, ale malonian dietylu spowodował pojawienie się osadu, być może na skutek hydrolizy do etanolu. Analiza TLC potwierdzila, ze jest to jodoform. Fakt hydrolizy może w ogóle fałszować wyniki tej próby dla estrów etylowych, trzeba mieć to na uwadze. Środowisko jest przeciez silnie alkaliczne.

 kwas maleinowy HOOC-CH=CH-COOH, uzyskiwałem in situ z bezwodnika, więc nie wiem na ile wynik jest prawdziwy. Wygląda na to, że wynik jest negatywny

kwas mlekowy - coś tam się wytrąciło, zrobiliśmy analize TLC - wygląda na jodoform.

acetylooctan etylu daje rzeczywiscie wynik negatywny. Wydziela sie tylko jakiś brunatny olej. Niemniej jednak w warunkach próby srodowisko jest silnie zasadowe, zatem powinniśmy obserwować hydrolizę do kwasu i etanolu, a oba, wg. Pawła powinny dawać wynik pozytywny, wiec tutaj nie da się jednoznacznie powiedziec.

kwas formylooctowy HCO-CH2-COOH pomyliłem poprzednio z glioksalowym HCO-COOH, za pomyłkę przepraszam. Niestety nie dysponuję kwasem formylooctowym (on w ogóle chyba jest nietrwały i wystepuje tylko w postaci pochodnych, np acetali), a glioksalowy daje wynik negatywny, cos tam wprawdzie wypadło, ale osad jest biały a nie żółty. Może jakiś szczawian?

Podsumowując moge powiedzieć, że taka reakcja analizy wymaga sporego doświadczenia, bo wynik zmienia sie w zależnosci od ilosci uzytego NaOH i roztworu jodu.
Witek
http://www.trimen.pl/witek/