Autor: Pawel Hoszowski (hoszowsk_at_poczta.fm)
Data: Thu 07 Feb 2002 - 01:31:11 MET

Czytajac ponizsze slowa zrobilo mi sie nagle tak dziwnie na sercu, ze az napisalem ten list (sorry jesli offtopic...)

>---Armand Budzianowski 22 stycznia 2002 godz. 18:28 wrote:
>---Fotografia garbowanie i formalina.

>Jozef Switkowski
>"FOTOGRAFIA PRAKTYCZNA"
>Do uzytku amatorow
>i fotografow zawodowych
>LWOW 1919 wyd. II
>XVI Rozdzial
>Im roztwor gumy jest gestrzy, tem dluzej da sie bez rozkladu >przechowywac.
>W wilgotnem miejscu przechowywany czesto pokrywa sie plesnia.
>Ze wzgledu jednak, ze gesty roztwor dluzej sie konserwuje i ze
> [...]
sobie roztwor o ile moznosci gesty.

No to odbijam pileczke ! Kiedys, to byly czasy...

    Wykrywanie metanolu i/lub acetonu w etanolu

wg "Nauka o przyrzadzaniu lekow i ich postaciach" strona 442. Bronislaw Koskowski magister farmacji,
doktor farmacji honoris causa,
profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego. Nakladem mgr farmacji Franciszka Heroda Warszawa 1925.

  1. METANOL Do kolbki szklanej,pojemnosci 100 cm3, wlewa sie 20 cm3 spirytusu badanego, kolbke zamyka korkiem, w ktorym tkwi rurka szklana dwa razy zgieta pod katem prostym o spadajacem ramieniu na 75 cm dlugosci,zanurzonem w cylinderku z podzialkami.Kolbe ogrzewa sie na plomieniu malym i oddestylowuje 2 cm3. Do 1 cm3 destylatu dodaje sie 4 cm3 rozcienczonego kwasu siarkowego (10%) i po ochlodzeniu wsypuje potrochu 1 g sproszkowanego nadmanganianu potasowego silnie sklocajac. Gdy zabarwienie fiolkowe zniknie,przesacza sie przez suchy saczek,a gdyby przesacz byl cokolwiek zabarwiony, ogrzewa lagodnie przez kilka sekund az do zupelnego odbarwienia.Po ochlodzeniu wlewa sie pipetka 3 do 5-ciu kropel powyzszego plynu do 0.5 cm3 swiezo przyrzadzonego i ochlodzonego roztworu,skladajacego sie z 0.02 g gwajakolu (orto metoksy-fenol) i 10 cm3 kwasu siarkowego 20%, znajdujacego sie w szkielku zegarkowem, polozonem na papierze bialym.Nie nalezy spuszczac kropel z pipety do odczynnika ze zbyt duzej wysokosci,ale pipete trzymac jaknajblizej powierzchni odczynnika. Gdy w ciagu 2-ch minut nie powstanie zabarwienie czerwone, oznacza to, ze w badanym spirytusie niema alkoholu metylowego.
  2. ACETON Do pozostalego 1 cm3 destylatu dodaje sie 1 cm3 lugu sodowego i 5 kropel roztworu nitroprussydku sodowego.Jezeli powstanie zabarwienie czerwone,ktore po dodaniu 1.5 cm3 rozcienczonego kwasu octowego przejdzie w fijolkowe, to obecny byl aceton.

(...) W Panstwie Austrjackiem obowiazywalo przed wojna rozporzadzenie,wedlug ktorego wolny od podatku spirytus musial byc denaturowany ogolnym albo szczegolnym srodkiem denaturacyjnym.Ogolnym srodkiem skazajacym byla mieszani-
na skladajaca sie z 1 obj. roztworu fenoloftaleiny,25 obj.zasad pirydynowych,
i 100 obj. spirytusu drzewnego (metylowego).Do 100 litrow spirytusu zwyklego dodawano 2 1/2 litra powyzszej mieszaniny.(...) (...) Po masowych otruciach w Berlinie wodka falszowana spirytusem drzewnym pojawily sie liczne rozprawy lekarzy o trujacych wlasnosciach spirytusu drzewnego w ktorych twierdzono,ze alkohol metylowy jest niebezpieczna trucizna i zadano wydania zakazu uzywania alkoholu metylowego jako srodka denaturacyjnego.
To zadanie lekarzy jest nieuzasadnione, bo pary spirytusu skazonego,silnie rozrzedzone powietrzem nie moga byc szkodliwe dla zdrowia pracujacych, a spirytus drzewny oceniany ze stanowiska interesu panstwowego, nalezy niewatpliwie do najlepszych srodkow denaturacyjnych. Niema srodka denaturacyjnego,ktoryby dla zdrowia ludzkiego byl nieszkodliwy, bo srodek denaturacyjny musi czynic spirytus niemozliwym do picia, a nalogowi pijacy tylko takiego spirytusu nie pija,ktory jest uwazany przez nich za trucizne.

Opracowal: P.H.

Protesty przeciwko darmowym prezerwatywom w wiosce olimpijskiej
>>> http://sport.interia.pl/news?inf=224692