Autor: Lukasz Kuzma (kuzma_at_pkmk486.ch.pwr.wroc.pl)
Data: Fri 18 Jan 2002 - 13:44:12 MET

>Po drugie: dlaczego nie myje się zwykłych PET-ów.
Z tego co wiem cola i pepsi wycofuja sie z butelek zwrotnych. Powod jest prosty, i co wcale nie chodzi o ekologie. Butelki "plastikowe" zwrotne podczas mycia, ocieraja sie o siebie, o sciany wanny itp. To powoduje ze te butelki traca duzo na swoim wygladzie, staja sie matowe. NIe przeszkasza to w sensie uzytkowym, ale w estetycznym bardzo, co jestnie do przyjecia przez te firmy.

>Przyczyna jest prosta: proces mycia byłby kosztowniejszy niż sama butelka.
zgadza sie, dlatego ja sie nie pytalem o to jak to umyc w laboratorium do ponownego uzycia, tylko jak je umyc w procesie technologicznym, aby uzyskac czysty polimer PET, w postaci np.: platkow, ktory moznaby uzyc do dalszego wykorzystania, chociazby do wlokien. A raczej glownie do wlokien. dlatego proponowana wczesniej forma mycia z para wodna sie nie nadaje, albowiem polimer bardzo twardnieje i jest trudniejszy w dajszej obrobce, poza tym i tak trzeba go myc, albowiem do przeprobi powinnismy miec jak najczystrzy polimer. dodatek 0.1% czegos innego moze spowodowac drastyczny spadek jakosci wlokien.

>Można zapytać: opłata produktowa? Teraz coś w tej sprawie ruszono?
>Pamiętajmy: i tak w rezultacie płaci ją konsument finalny.
Mi to przyszlo w zwiazku z nowa ustawa o odpadach z dia 11 mja 2001, ktora w tym roku weszla w zycie. Naklada sie obowiazek na niektore podmioty gromadzenia i przerobu tego typu opakowan. A ze PET swietnie sie nadaje na wlokna weic szukam mozliwosci taniej przerobki tego (oczywiscie pomijam koszt maszyn). Zreszta, polarek w ktorym aktualnie siedze tez jest z polaru. NIe wiem czy z takiego polimeru bedzie si robic wloka na polary, ale na pewno mozna do wielu innych bardziej technicznych rozwiazan uzyc.

>bardzo nam na tym zależy, dobrze jest mieć profesjonalny środek do tego
>celu. Gdyby kogoś to zainteresowało to służę informacją skąd go zdobyć i
>co z nim zrobić.

???? jestem baaardzo zainteresowany. Srodki do mysia butelek nie do konca sie sprawdzaja... bardzo!!!!

> Nie polecam natomiast samodzielnego zestawiania takiego
>środka, bo jego składniki są zbyt drogie.
hmmm.... tym szczerze mowiac jestem jeszcze bardziej zainteresowany!!!!! !!!!!!!!!!!!

>znaleźć sobie klientów na swój produkt (przypominam że myje się tylko
>butelki zwrotne- zwykłe PETy nie)

a mi wlasnie chodzi o pety, tylko ze nie do ponownego uzycia, ale do dalszej przerobki.

Lukasz Kuzma
Department of Chemistry
Wroclaw University of Technology