Autor: Bartosz Burger (bartoszburger_at_wp.pl)
Data: Sun 06 Jan 2002 - 23:10:01 MET

Dzięki za informacje, sprawa dokładnie wygląda tak: Wprowadzono 2.7 Al do:
 1 nadmiaru HCl
 2 nadmiaru NaOH
Porównując ilości otrzymanego wodoru w war. nor stwierdzono że:

a)więcej wodoru wydzieliło się w reakcji z NaOH
b)więcej wodoru wydzieliło się w reakcji z HCl
c)w obu reakcjach wydzieliły się identyczne ilości wodoru
d)wodór otrzymano tylko w reakcji z HCl, stęż. NaOH pasywuje glin- reakcja
nie zachodzi

Dlatego pytałem o pasywację gdyż wydaje mi się że coś jest nie tak Al(OH)3 i NaOH daje NaAlO2*2H2O ale

2Al + 6H2O + 2NaOH -> 2Na[Al(OH)4] + 3H2 według dwóch różnych źródeł
Al(OH)3 + H+ => [Al(H2O)6]3+
Al(OH)3 + HCl -> Al Cl3 + 3H2O
Więc jak w końcu należy odpowiedzieć na to pytanie nie wiem, gdyż trochę się gubię w tych możliwościach. Wg autora ma to być opowiedz c) proszę o wyjaśnienie
Dzięki pozdrawiam
Bartek